در حال بارگذاری اطلاعات ...
درباره ما
    برخی مردمان امام گذشته راعاشقند، نه امام حاضر را!

    میدانی چرا؟!

    امامِ گذشته را هرگونه بخواهند تفسیرمی کنند،

    اما امامِ حاضر را باید فرمان ببرند.

    وکوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند ...

    حبیب الله نعیمی هستم دانش آموز کلاس سوم ریاضی در دبیرستان تیزهوشان میناب.
    در غنی سازی این وبلاگ! از حسینیه شبکه اجتماعی نت ایران و سایت تخصصی امام حسین (ع) یاری گرفتم. امید است با نظر دادن به مطالب ما را در رشد و پیشرفت وبلاگ یاری رسانید.
    با دیدن صفحه اصلی وبلاگ جدید ترین مطالب را از دست ندهید!
    التماس دعا
معرفی صفحه

شاید شما نیز دیده اید اشخاصی را که در ذهن خویش از وجود مقدس امام زمان ارواحنا فداه 
جز شخصیتی شمشیر بدست که جوی خون به راه می اندازد و از کشته ها پشته ها می سازد ، 
ذهنیت و تصویر دیگری ندارند!
تاسف بار آن است که این طرز تفکر و ذهنیت را به دیگران نیز انتقال می دهند و 
سیمای مهربان و عدالت گستر آن حضرت را در اذهان و افکار عمومی مخدوش می نمایند 
و از دعا برای ظهور ایشان (که تنها راه نجات است) منصرف می دارند ! … 
و این از بزرگترین جفاها به آن وجود سراسر مهر و شفقت و رحمت است . 
حتی برخی از دین باوران ،از روی مزاح یا عدم توجه به پی آمدهای منفی کلام خویش ،
از جای شمشیر امام عصر ع بر روی گردن خود و یا دیگران سخن می گویند!


این جاست که باید بر غربت امام عصر ع خون گریست و در این مصیبت ،
گریبان چاک کرد . آیا غربت از این بالاتر متصور است؟ امام مهربانی که نه تنها دوستان و محبان، 
که دشمنانش به برکت او زنده اند و نفس می کشند و روزی می خورند، امام مهربانی را 
که از پدر دل سوزتر، از مادر مهربان تر و از برادر صمیمی تر است، امام مهربانی را 
که قرار است با آمادنش اشکی از گوشه ی چشم یتیمی نچکد و کسی رنج گرسنگی نکشد 
و درد مندی از درد ننالد و گرفتاری در حبس نماند و بدهکاری از پرداخت قرض خویش 
عاجز نباشد و بی پناهی گوشه ی خیابان نخوابد و سفره ی بدون نان نماند. 
امام مهربانی را که بناست انتقام مظلومان و ستم دیدگان تاریخ را بستاند، 
امام مهربانی را که قرار است غم ها را پایان دهد ، درد ها را درمان و 
نابسامانی ها را سامان بخشد…
اگر تاکنون از برق شمشیر آن حضرت سخن گفته ایم، باید به درگاه خداوند 
به توبه و استغفار آوریم و از ساحت مقدس آن مظهر رحمت خداوند متعال، 
به خاطر این اتهام ،عفو و بخشش طلب کنیم. 
حقیقت این است که وجود مقدس 
حجه بن الحسن ارواحنا فداه __که خاتم الاوصیاست__هم چون خاتم الانبیا ص رحمه للعالمین است 
و از القاب شریف او کاشف البلوی، غوٍث، رحمه الواسعه، کهف و … است.
 این القاب در روایات، ادعیه و زیارت ایشان به وفور یافت می شود.
 در زیارت جامعه کبیره اهل بیت پیامبر ع را معدن رحمت، نهایت بردباری و گذشت، 
اصل و ریشه ی کرم و محبت، برطرف کننده ی غم ها و آسان کننده ی سختی ها 
خطاب می کنیم. امام هشتم حضرت رضا علیه السلام می فرمایند امام، هم نشین؛ 
هم دل؛ پدر مهربان و برادر و یاور است و همانند مادر نیکوکار و 
مهربان نسبت به فرزند خردسال و پناه بندگان است.
نوشته شده در پنجشنبه 14 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, تصاویر,
برچسب ها: روایات,
نظرات ()
اسماعیل شفیعی سروستانی آبان ماه ۸۸ در همایش آخرالزمان که در 
دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: 
در شرایطی که امروز همه مردم جهان به سر می‌برند، 
هیچ سئوالی جدی‌تر از این نیست که آیا آخرالزمانی که همه ملل در هر 
گروه و مذهبی از آن می گویند مصداقش امروز است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه گوش‌های زیادی در جهان برای شنیدن در خصوص 
این موضوع آماده است ولی ما از آن زیاد سخن نمی‌گوییم برای نمونه در دانشگاهی 
مانند دانشگاه بین‌المللی که به نام امام خمینی (ره) مزین است و در شهری مانند قزوین 
که شهری با سابقه فرهنگی است و در نقطه مرکزی ایران واقع شده است دو واحد درس 
اختیاری در خصوص آخرالزمان، فرجام‌شناسی وجود ندارد.
مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) اضافه کرد: این جای تأمل دارد که چرا 
موضوعی که در جهان امروز در رأس همه مباحث جدی است ذهن جوانترین گروه 
اجتماعی در این جامعه درگیر آن نیست و این مبحث بزرگ است و چگونه چشم‌ها از 
روی موضوعی به این مهمی و بزرگی چرخیده و متوجه آن نیست.

تدریس رشته آخرالزمان شناسی در ۲۵۷ دانشگاه در آمریکا
وی افزود: ۱۳۰ سال است که در دانشگاه‌های وابسته به کلیسای کاتولیک در رشته 
آخرالزمان‌شناسی فارغ‌التحصیل دارند و در ایالات متحده آمریکا بیش از ۲۵۷ کالج و 
دانشگاه در این رشته وجود دارد و اگر این موضوع مهمی نیست چرا باید در سرزمینی 
که گاهی گمان می‌کنیم عاری از مذهب است، این تعداد دانشگاه و کالج در رابطه با این 
رشته وجود داشته باشد.
شفیعی سروستانی عنوان داشت: بسیاری از دانشگاه‌ها در ایران در رشته‌های هنری، 
سینمایی، کارگردانی و بازیگری مشغول به آموزش هستند.
وی اعلام کرد: بسیاری از برنامه‌های رسانه‌های این سرزمین توسط همین بازیگران که 
بسیاری مانند دلقک‌ها فقط بالا و پایین می‌پرند و به اسم تهیه‌کنندگی و کارگردانی و سناریست، 
حد و اندازه سناریو آنها از چارچنگولی بالا نمی‌رود، هزاران ساعت شب و روز 
را به بیهوده‌گویی در مباحث مبتذل و حیات مردم عام کوچه و بازار را به خود مشغول می‌کنند.

فیلمی در کشور ما با موضوع آخرالزمان ساخته نشده است
این محقق در زمینه مهدویت عنوان داشت: این در حالی است که در آن سوی
دریای مدیترانه در دهه ۹۰ بیش از ۶۰ درصد پرفروش‌ترین فیلم‌های هالیوود در 
خصوص آخرالزمان است و آیا ساخت فیلم‌هایی با چنین موضوعاتی برای 
سرگرم کردن مردم است.
وی ادامه داد: ولی ما در کشورمان فیلمی با این موضوع و مفهوم نداریم و 
نسبت به این موضوع غفلت کرده‌ایم در حالی که ذهن‌ها درگیر این موضوع است.
شفیعی سروستانی با اشاره به نگاه عام مردم به آخرالزمان توضیح داد: 
مردم ما زمانی که گرانی، سختی معیشت و بیماری در زندگیشان پدیدار می‌شود، 
زمانی که دچار خشکسالی می‌شوند می‌گویند آخرالزمان است، یعنی
 آخرالزمان را چیزی مساوی با بلا، آفت و بحران می‌شناسند.
آخرالزمان تعداد حوادث افزایش و زمان آنها به هم نزدیک می‌شود
وی افزود: ولی آیا آخرالزمان به معنای بحران است، آخرالزمان به معنای بحران، 
جنگ و آفت نیست، آخرالزمان قسمت واپسین از دورانی است که به 
قیامت پیوندد و از نظر ما آخرالزمان از زمان مبعوث شدن پیامبر آغاز و 
به ظهور موعود و سپس قیامت می‌انجامد.
مسئول «موسسه فرهنگی موعود» یادآور شد: پیامبر (ص) فرموده‌اند 
برگزیده شدم در حالی که میان من و قیامت فاصله نیست، همان سان که میان 
دو انگشت فاصله است اما از آنجا که در این ظرف زمانی حوادث بزرگ 
نزدیک به هم روی می‌دهد مردم عادت کرده و آخرالزمان را مساوی با بحران می‌شناسند.
وی اضافه کرد: پیامبر فرموده‌اند که نشانه‌هایی در آخرالزمان وجود دارد 
که مانند دانه‌های تسبیح یکی یکی می‌افتد و به آخرین دانه یعنی ظهور 
می‌انجامد و هرچه زمان ظهور نزدیک باشد بر تعداد حوادث افزوده می‌شود.


۷ هزار روایت در خصوص آخرالزمان وجود دارد
شفیعی سروستانی توضیح داد: در میان همه ملل یعنی صاحبان ادیان آسمانی 
وجه مشترک ابتدا توحید و سپس موعودگرایی و بلاخره قیامت است و در 
همه ادیان حجم زیادی از روایات به موضوع موعود اختصاص دارد.
وی اعلام کرد: حجم روایات آمده از ۱۴ معصوم در خصوص آخرالزمان و
نشانه‌های ظهور بسیار زیاد است به طوری که ۷ هزار روایت راجع به این 
موضوع داریم و در خصوص نماز و روزه این تعداد روایت نداریم.
مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) خاطر‌نشان ساخت: این تعداد 
روایت نشان از اهمیت موضوع دارد و بخش عمده‌ای از روایات آخرالزمان 
توسط پیامبر و در نخستین روزهای بعثت بیان شده است.
وی با اشاره به کارکردهای علائم و نشانه‌های ظهور بیان داشت: این نشانه‌ها 
و علائم موقعیت بشر را در تاریخ معین می‌کند و مردم می‌دانند که در چه 
فاصله‌ای از ظهور قیامت قرار گرفتند همچنین هشدار و تذکر، آمادگی یافتن، 
جلوگیری از یأس و ناامیدی، شناسایی دوست و دشمن از کارکردهای نشانه‌های ظهور است.
شفیعی سروستانی عنوان داشت: ما همواره در تحلیل شرایط دچار 
مشکل می‌شویم و با تحلیل غلط موضع‌گیری کرده و گاهی با دوست با 
تصور دشمن بودن درگیر و گاهی با دشمن به تصور دوست بودن ارتباط دوستی 
برقرار می‌کنیم که این نشانه‌ها موجب می‌شود تا دوست را از دشمن بشناسیم.
از ۱۲۰۰ نشانه‌ آخرالزمان تنها ۵ نشانه باقی مانده است
این محقق در زمینه مهدویت به حوادث آخرالزمان اشاره کرد و گفت: 
در آخرالزمان حوادث مختلفی روی می‌دهد و پیامبر نیز فرموده‌اند به ناگزیر 
فتنه‌ای پدید خواهد آمد که هر گاه در نقطه‌ای آرامش پیدا کند، در نقطه دیگری 
ناآرامی شروع می‌شود و این چنین ادامه می‌یابد تا وقتی که منادی آسمان 
بانگ برآورد که امیر شما مهدی است.
شفیعی سروستانی یادآور شد: پیامبر فرموده‌اند «شما را به هفت فتنه بیم 
می‌دهم که بعد از من روی می‌دهد، فتنه‌ای از مدینه، فتنه‌ای از مکه، فتنه‌ای از یمن، 
فتنه‌ای از شام، فتنه‌ای از شرق، فتنه‌ای از غرب و فتنه آخر فتنه سفیانی است».
وی تصریح کرد: از بیش از یک‌ هزار و ۲۰۰ نشانه آخرالزمان که در روایات 
از آن سخن گفته شده طبق گفته همه محققان تمام نشانه‌ها رخ داده و 
فقط پنج نشانه باقی مانده است که اولین آن «فتنه سفیانی» است.
خروج سفیانی از سوریه برای کشتار شیعیان
مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) ادامه داد: در روایات آمده است 
سفیانی با حمایت صهیونیست‌ها و غربی‌‌ها در سوریه کودتا می‌کند و سپس یک گروه 
در سوریه به نام بنی‌کلب از او حمایت می‌کنند و امروز بنی‌کلب جماعتی هستند که 
بخشی از آنها در ارتش اسرائیل، بخشی در سوریه و بخشی در لبنان زندگی می‌کنند.
وی اضافه کرد: سفیانی جنگی در ترکیه و عراق راه ‌می‌اندازد و شروع به 
کشتن شیعیان می‌کند و به کوفه می‌رسد و در کوفه بزرگترین اتفاق رخ می‌دهد و 
چنان شیعیان را می‌کشند به نحوی که همسایه به همسایه رحم نمی‌کند و برای 
گرفتن پول همسایه خود را شیعه معرفی می‌کند.
شفیعی سروستانی یادآور شد: امروز جهان استکبار علیه شیعه به میدان آمده و 
شیعیان غافل هستند.
وی تصریح کرد: زمانی که درگیری از شام به کوفه می‌رسد از کنار شهر قزوین 
لشگر سید خراسانی حرکت می‌کند و از منطقه مرکزی ایران عبور کرده و 
به کوفه می‌رود و در روایات آمده که اگر لشگر خراسانی را یافتید 
با او همراه شوید از یمن نیز سید یمانی به سوی کوفه می‌آید.
پیوستن یک میلیون ایرانی در نخستین روز ظهور امام زمان (عج)
مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) اظهار داشت: 
فرمانده اصلی سپاه خراسانی «شعیب‌بن صالح» است و امروز در طالقان قبری 
به این نام است که مردم برای زیارت او می‌روند و وزیران، مشاوران و سرداران 
اصلی امام زمان (عج) همه ایرانی هستند و در روز اول یک میلیون ایرانی به امام می‌پیوندند.
وی افزود: بیان شده که ظهور در سال‌های پر از جنگ رخ می‌دهد و
در قرن بیستم ۱۰۰ میلون نفر در جنگ‌های مختلف کشته شدند و هزینه نظامی
جهان امروز ۹۰۰ میلیارد تا یک ترلیون دلار سال است و هزینه جنگ در جهان
 ۲ میلیون دلار در دقیقه است که اگر ۱۸ روز جنگ متوقف شود 
سوء تغذیه از کل جهان رفع می‌شود.
شفیعی سروستانی اعلام کرد: هزینه ارتش آمریکا در هر روز
یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار است و به خاطر اورانیوم مصرف شده در 
سلاح‌های غیرمتعارف در عراق مردم عراق به بیماری‌های مهلک دچار شدند و
۴ هزار و ۴۶۸ سال دیگر تاثیرات اورانیوم از عراق از بین می‌رود.
* تحقیقات موساد و سیا درباره سید خراسانی
مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) گفت: دشمنان خود را برای 
مقابله آماده کرده‌اند ولی ما غفلت کردیم، در زمان ریاست جمهوری بوش 
زیر نظر رئیس جمهور، کمیسیونی برای شناسایی امام زمان شکل گرفت.
وی تأکید کرد: ۲۰ روز قبل موساد و سیا اعلام کردند به دنبال امام زمان هستند 
و اعلام نیز کرده بودند شاید سید خراسانی آیت‌الله خامنه‌ای باشد زیرا در جوانی 
در خراسان بوده است و سید یمانی نیز سید حسن نصرالله باشد زیرا در کودکی در یمن بوده است.
شفیعی سروستانی اضافه کرد: مطالعات آنها در خصوص آخرالزمان 
صدها برابر ماست ولی دانشگاه‌های ما در این زمینه تعطیل هستند و 
آنها از واقعه ظهور نگران هستند ولی ما غفلت می‌کنیم.
وجود یک میلیارد نفر گرسنه و ۴۵ میلیون مبتلا به ایدز نشانه‌ای از آخرالزمان
وی با اشاره به نشانه‌ها و حوادث آخرالزمان بیان داشت: 
خشکسالی، زلزله، قحطی و گرسنگی از نشانه‌های آخرالزمان است
به طوری که در سال ۲۰۰۹ یک میلیارد نفر در دنیا گرسنه هستند هر
سال نیز یک هزار زلزله متوسط، ۱۸ زلزله بزرگ و یک زلزله 
عظیم کره زمین را می‌لرزاند.
مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) ادامه داد: 
بی‌تقوایی و رواج فحشا و بیماری‌های مختلف نشانه دیگری است به طوری که
در حال حاضر ۴۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به ایدز هستند و هر سال ۵ میلیون نفر
به این تعداد اضافه می‌شود که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کودک هستند و نیمی را 
نیز از این جمعیت زنان تشکیل می‌دهند و در کشور ما نیز ۶۰ هزار نفر مبتلا به ایدز
هستند که تاکنون ۲ هزار و ۱۲۱ نفر جان باختند.
وی افزود: شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی، همجنس‌بازی و افزایش فساد از 
مسائلی است که در آخرالزمان دیده می‌شود.
شفیعی سروستانی در ادامه با اشاره به تکالیف مومنان در زمان غیبت توضیح داد: 
یکی از تکالیف مومنان در زمان غیبت پیدا کردن معرفت و شناخت نسبت به امام است 
به طوری که در روایات آمده کسی که امام زمانش را نشناسد و 
بمیرد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.
وی اضافه کرد: تمسک به دین و صبر و شکیبایی و انتظار فرج و دعا 
از دیگر کارهایی است که در زمان غیبت باید صورت گیرد تا امام زمان (عج) 
ظهور کند و خداوند بزرگترین مسئولیت تاریخ را به حضرت مهدی (عج) 
بزرگترین مرد خود گذاشته است تا برای تحقق عدالت ظهور کند.
نوشته شده در پنجشنبه 14 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, تصاویر,
برچسب ها: روایات,
نظرات ()
این پست شرح ندارد درد دارد 

مسیر حرکت کاوران اسرای کربلا با پای پیاده و زخم روح و جان و دل های سوخته


برای دیدن تصویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک نمایید!
نوشته شده در چهارشنبه 13 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, مقالات, احرام محرم(حیای مقدس),
برچسب ها: تصاویر,
نظرات ()
رسیدن كاروان اسرا به شام
در این روز اسرای اهل بیت علیهم السلام به حوالی شهر شام رسیدند، 
ابراهیم بن طلحه بن عبدالله جلو آمد و به امام زین العابدین علیه السلام نزدیك شد، 
و كینه هایی كه از جراحت شمشیرهای جنگ جمل در سینه ذخیره كرده بود ظاهر 
ساخت و به حضرت گفت: دیدی غلبه با كیست؟ حضرت فرمود: 
اگر می خواهی بدانی غالب كیست صبر كن تا هنگام نماز اذان و اقامه بگو، 
آن وقت می دانی آوازه چه كسی تا قیامت باقی است.
تقویم شیعه،ص45

ورود اسیران به دمشق و درخواست امّ كلثوم از شمر
گروه دشمن، سر مقدّس امام حسین علیه السّلام را همراه بانوان و اسیران به سوى 
دمشق مى‏بردند، هنگامى كه نزدیك دمشق رسیدند، حضرت امّ كلثوم علیها السلام كه 
جزو اسیران بود، نزد شمر آمد و فرمود: «من درخواستى دارم.» شمر گفت: آن چیست؟
امّ كلثوم علیها السلام فرمود: «وقتى كه ما را وارد شهر دمشق مى‏كنى، 
ما را از دروازه‏اى وارد كن، كه تماشاچى كمترى داشته باشد و به این سپاه 
پیشنهاد كن كه سرها را از بین محمل‌ها بیرون ببرند و از ما دور كنند؛ 
زیرا از بس ما را در حال اسارت دیدند كه رسوا شدیم.» شمر از روى ناپاكى و 
ظلمى كه داشت در پاسـخ به درخواست امّ كلثوم علیها السلام به عكس دستور داد؛ 
سرهاى شهدا را بر بالاى نیزه‏ها كردند و در میان محمل‏ها عبور دادند و 
در نتیجه اهل بیت امام‏ حسین علیه السّلام را به صورت اسیر در میان تماشاگران 
حركت دادند تا آنان را كنار دروازه دمشق آوردند و آنها را در روى پله‏هاى مسجد جامع، 
در همان جا كه اسیران را نگه مى‏داشتند، سر پا نگه داشتند.

مجلس یزید و گریه همه حاضران‏
سپس اسیران آل محمّد صلى اللَّه علیه و آله و سلم كه از كنیزان و زنان و 
بازماندگان حسین علیه السّلام بودند و آنان را در ردیف همه به ریسمان بسته بودند، 
وارد مجلس یزید كردند، وقتى كه آنها در آن وضع در برابر یزید قرار دادند، 
امام سجّاد علیه السّلام رو به یزید كرد و گفت: 
انشدك اللَّه یا یزید! ما ظنّك برسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم لو رءانا على هذه الصّفة؛ 
تو را به خدا سوگند اى یزید: به گمان تو اگر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم 
ما را با این وضع مشاهده مى‏نمود چه مى‏كرد؟

نوشته شده در چهارشنبه 13 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, مقالات, زینب کیری (س), احرام محرم(حیای مقدس),
برچسب ها: شام, حضرت سجاد(ع),
نظرات ()
راهی نداره دلی که به غم اسیره

میخواد تا بام حرم تو پر بگیره

مقیم کربلا بشم چه حالی دارم

رو خاک پای زائر تو سر میذارم

یه روزی میامو حرم آقامو

من بوسه بارون میکنم

همه زائرا رو همه عاشقا رو

یه روضه مهمون میکنم

 

 

به کی بگم از عشق تو شدم دیوونه

به کی بگم که دردمو اونم بدونه

به کی بگم که عمریه که مبتلاتم

اسیر صحن خوشگل ایوون طلاتم

خودتم میدونی دلو میسوزونی

با رقص پرچمت آقا

بس که مهربونی ماهارو میشونی

تو بزم ماتمت آقا

 

 

به روی لبهام شب و روز لعن امیه است

برات کربلای من دست رقیه است

معلم سه ساله ی کلاس عشق است

شفیع ما سینه زنا ماه دمشق است

ماه شب تارم تا نفسی دارم

در خونش در میزنم

با غم رقیه با دم رقیه

به سیم آخر میزنم

 

 

دلم به دوریه شما نداره عادت

حالا که دور از حرمم میام تو هیئت

تو هیئتا مست میشم از عطر گل یاس

دیوونه میشم میدونم به عشق عباس

رگ خواب این دل نام ابو فاضل

خدای احساس دلم

با پره فرشته رو دلم نوشته

که وقف عباسه دلم

نوشته شده در یکشنبه 10 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, اشعار ناب ماه محرم, احرام محرم(حیای مقدس),
برچسب ها: اشعار,
نظرات ()
عزاداری امام حسین علیه السلام مقوله ای الهی - انسانی است و 
سرشتی دوگانه دارد كه آمیخته از سنت الهی و سنت بشری است. 
كه در این مقاله بدان دست می­یابیم.

1- عزاداری از نگاه عقل
هر مقوله ای و پدیده ای در كهكشان دانش بشری، برای ماندگاری، 
به سنجش در ترازوی عقل، تحكیم مبانی عقلانی و به دیگر سخن، توسعه 
و تقویت ظرفیت برهان پذیری آن نیاز دارد. حال آیا عزاداری 
امام حسین علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلاماین استحكام عقلانی 
را دارد یا نه؟ آیا می­توان با برهان های عقلی، به تبیین آن پرداخت یا آن 
كه تنها با مقولاتی فراعقلانی چون عشق، قابل شرح است؟ از نگاه ما، اساس 
عزاداری حسینی و هسته مركزی آن، كاملاً قابلیت برهان پذیری و تبیین عقلانی را دارد.
از بدیهیات عقلی آن است كه انسان در سوگ عزیزانش، به حزن و اندوه می­نشیند 
و در فراق آنان، گریان و نالان می­شود. رفتار هر انسان آراسته به اخلاق انسانی، 
هنگام از دست دادن یار، عزیز و بزرگی چنین است. درست به همان 
شكل كه آدم بر هابیل، یعقوب بر یوسف، پیامبر صلی الله علیه وآله 
بر حمزه و... گریستند.
حال هر چه مقام و عظمت شخصیت از دست رفته والاتر باشد، 
شیوه های بیان این سوگ­مندی بیشتر و پررنگ­تر می­شود و صورتی 
عقلانی پیدا می­كند.
ممكن است این پرسش پیش آید كه در سوگ بزرگان و نزدیكان تازه از 
دست رفته نیكوست، ولی آیا این كه پس از هزار و چهارصد سال، 
هنوز بر كسی چون حسین به علی علیهما السلام بگرییم نیز زیبنده 
و رواست؟
پاسخ این پرسش آن است كه تشیع، مكتب امامت است و امامت، 
بر پایه ارتباط قلبی و عاطفی امت و امام استوار شده­است. 
حال اگر این ارتباط قلبی و عاطفی، آن گونه عمیق است كه پس از 
هزار و چهارصد سال نیز با ذكر و یادآوری مظلومیت امامی چون 
حسین بن علی علیهما السلام، اشك در چشمان شیعه پیرو او حلقه می­زند، 
می توان آن را غیر عقلانی خواند و به ملامتش پرداخت؟
عزاداری به عنوان وجوب شكر
 این استدلال، استدلالی است كه عزاداری را به دلیل سپاسگزاری از 
حسین بن علی علیهما السلام، لازم می­داند. از منظر عقلی، قدردانی و سپاسگزاری 
از خدمات دیگران و كارهای نیك آنها نیكو و لازم است و چنان چه این 
خدمت فداكارانه و ایثارگرانه هم باشد، شكر و سپاس، لزوم بیشتری پیدا می­یابد. 
از این رو، امام حسین علیه السلام كه در راه عظمت اسلام، زنده نگه داشتن 
قرآن و حمایت از مسلمانان به قیام پرداخته و همه چیز را در این راه 
تقدیم كرده، شایسته سپاس است. بنابراین، گرامی داشت یاد و راه او و 
ابراز احساسات به ساحتش، كم ترین و كوچك ترین كاری است كه می­توان انجام داد.
 
2- عزاداری از دیدگاه قرآن و سنت
با نظری به آیات و روایات روشن می‌شود كه عزاداری و برپایی مجالس عزا 
نه تنها با قرآن مخالفت و ناسازگاری با مبانی دینی ما ندارد، بلكه از مصادیق
شعائر الهی، مودّت و محبّت به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و مبارزه با ظلم و ستم 
می‌باشد كه در قرآن به آنها سفارش شده­است.
نمونه عینی گریه در قرآن كریم، گریه حضرت یعقوب علیه السلام در فراق یوسف 
است، كه بنا بر نقل زمخشری هفتاد سال گریه كرد و پاداش آن گریه‌ها برابر با پاداش 
هفتاد شهید می‌باشد. البته این گریه که پاداش دارد از باب گریه پدری در فراق 
فرزندش نیست. بلکه از این جهت است که یوسف نبی بعد از خودش بود. و 
حضرت یعقوب در فراق یک نبی گریه می­کرد. بنابراین عزاداری و گریه در 
مصائب برگزیدگان الهی و اهل بیت علیهم السّلام مورد تأیید روایات بوده و 
ممدوح قرآن كریم و در قرآن و روایات هیچگونه نهی و مذمتی از آن نشده­است.
اما در سنت، مجموعه روایات، رفتارها و تقریرهای پیامبرذو امامان 
علیهم السلام  بسیار دیده می­شود .
نسایی از جابربن عبدالله انصاری نقل می­كند كه هنگام شهادت پدرم در 
جنگ احد، من بر پدرم می­گریستم و مردم مرا از گریستن نهی می­كردند،
ولی از پیامبر صلی الله علیه وآله نهی ای ندیدم.(1)
سنن نسائی نیز روایتی را آورده كه در آن، بر منع نكردن 
پیامبراكرم صلی الله علیه وآله از صیحه و گریه زنان، تصریح شده است.(2)
 
3- عزاداری امام حسین علیه السلام در روایات شیعی
در روایات شیعی و از زنان اهل بیت علیهم السلام، سخنان فراوانی نقل شده 
كه بر توصیه ایشان بر گریستن و عزاداری بر امام حسین علیه السلام دلالت دارد.
حضرت رسول صلی الله علیه وآله در مكان های متعددی بر فرزندش 
حسین علیه السلام گریسته­است. در روز ولادت حسین علیه السلام، آن 
حضرت در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه خواند و سپس
فرزندش را در دامنش نهاد و گریست.(3)
روایاتی در خصوص پیامبراكرم در مورد گریستن بر امام حسین علیه السلام
فراوان یافت می شود.(4) گریستن امام علی علیه السلام هنگام عبور از كربلا 
در جریان جنگ صفین نیز به صورت متواتر نقل شده­است.(5) از 
امام صادق علیه السلام روایت شده­است كه حضرت زهرا علیها السلام بر 
مصیبت فرزندش حسین علیه السلام می گریست.(6) درباره گریستن، 
عزاداری و مجلس به پا داشتن امام صادق علیه السلام می­فرماید: كسى كه قطره 
اشكى درباره ما بریزد، بخاطر خونى كه از ما ریخته شده و یا حقى كه از ما
 غصب شده­است و یا آبرویى كه از ما هتك شده­است و... خداوند در قبال این 
اشك سالیان دراز او را در بهشت جاى مى­دهد.(7)
از امام كاظم علیه السلام نیز اخبار و گزارش های زیادی پیرامون این مسأله 
بیان شده­است. این همه روایات، بیانگر حزن و اندوه امامان در مصیبت
حسین علیه السلام است.(8)
پس از آنجا كه گفتار، كردار و تأیید عمل دیگران از سوی آن بزرگواران 
حجت است، تمسك به شیوه رفتار آنها لازم خواهد بود.
البته شایان ذکر است که گریستن بر مصائب امام حسین علیه السلام توسط مادر 
و پدر و جد ایشان به خاطر نسبت بین آنها نیست. بلکه از این جهت است که 
حسین علیه السلام کیست؟ مقام ایشان مدنظر بوده و مصیبتی که برسر ایشان وارد شد. 
این که بر سر امامی این مصائب وارد شود سوز و درد و گریه و سوگواری دارد.  
آری گریه و خنده از عوارض وجودى انسان است، كه بسیارى از حالات روحى 
و درونى انسان در این دو، بروز و ظهور پیدا مى­كنند و فطرت انسان بر این 
نهاده شده كه در هنگام از دست دادن محبوب، اندوهگین و در هنگام شادى آنها،
خشنود مى شود.(9) و غالباً این اندوه و شادى باعث بروز گریه و خنده مى شوند 
و دین مبین اسلام كه قوانین آن با فطرت مطابق است، (10) بر این امر صحّه 
گذارده و پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله و صحابه ایشان به خاطر از دست دادن 
عزیزان خود غمگین مى­شدند و گریه مى­كردند كه موارد متعددِ آن در متون 
شیعه و اهل سنت نقل شده، از جمله گریه پیامبرصلی الله علیه وآله براى
پسرش ابراهیم،(11) یا براى فاطمه بنت اسد.(12)
حال اگر ما شیعیان در مصیبت ائمه اطهارعلیهم السلام عزادارى و گریه 
مى­كنیم به این دلیل است كه آنان محبوب ما هستند و تار و پود وجودمان، 
با عشق و محبّت آنان عجین شده و این اظهار محبت در حقیقت اداء حق 
رسالت است چرا كه پیامبر صلی الله علیه وآله در ازاى رسالت و 
هدایت گرى خویش، فقط مودتِ ذى القربى را طلب نموده و 
با توجه به این كه خودِ اهل سنت گفته­اند كه منظور از قربى فاطمه(علیها السلام)،
على(علیه السلام) و فرزندان اوست.(13) و محبّ واقعى كسى 
است كه در شادى آنان مسرور و در مصیبت آنان اندوهگین باشد و 
این اختصاص به زمان رسول اللّه صلی الله علیه وآله ندارد، بلكه براى 
تمام زمان ها و كل مسلمانان ثابت است و هر مسلمانى در هر كجا و 
هر زمان موظّف به اداء حق رسالت می­باشد .
 
منبع: گروه دین و اندیشه تبیان - زهرا اجلال
بازنگری و تصحیح: تحریریه سایت تخصصی امام حسین علیه السلام - علیرضا سلیمی
 
پی­ نوشت:
__________________________________
1- سنن نسائی / شرح جلال الدین سیوطی / ج 3 / ص 318
2-  همان
3- علامه مجلسی / ج 43 / ص 239
4- امالی صدوق / شیخ صدوق / ص 116
5- وقعه الصفین / نصر بن مزاحم منقری / تحقیق عبد السلام هارون / ص 140
6- كامل الزیارات / ابن قولویه / ص 82
7-بحارالانوار، ج 44، ص 279 به نقل از امالی شیخ مفید: ص 175 ح 5
8-  امالی صدوق / ص 118
9- صحیح بخاری / ج 2 / ص 442 ؛ كنز العمال / حسام الدین متقی هندی
/  ج 15 / ص 731 ـ 733
10-  جعفر سبحانى / بحوث قرآنیه فى توحید و الشرك
(مؤسسه امام صادق(علیه السلام) / ص 140
11-سوره روم آیه 30
12- صحیح مسلم  /ج 4 / ص 1808
13- سوره شوری، آیه 23. (قل لا اسئلكم علیه اجراً الا الموده فى القربى) 
در تفسیر این آیه: حاكم نیشابورى / مستدرك على الصحیحین / ج 3 / ص 108
نویسنده: زهرا اجلال
نوشته شده در یکشنبه 10 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, احرام محرم(حیای مقدس),
برچسب ها: روایات,
نظرات ()
چشمهایت حیدری شد ...
موهای سرت پریشان است...نسیم با موهایت در آسمان و روی نیزه می رقصد ... 
عباس... می دانی با دل زینب چه می کنی؟
سرت را باریسمانی بر روی نی بسته اند ... مگر می شود سری را 
که عمود خورده است بر نی سوار کرد ؟ 
حقیقتش این است برادر، دل نگرانم که نکند ماه من از نی به زمین بیفتد ....
یادت می آید عباس؟!
شب عاشورا... پشت خیمه ها از حرم محافظت می کردی ؟
آرام آرام نزدیکت شدم... فریاد زدی: کیستی ؟ صدایت را که شنیدم تبسمی 
کردم و گفتم: عباسم من زینب ...
ناگهان مانند شیری از روی اسب به زمین خزیدی و به سویم آمدی ...
جانم بانوی من ... چه شده؟ چرا از خیمه یتان بیرون آمده اید ؟
هردو کنار آتش نشستیم... عباس تو نمی دانی که چهر ه ات در کنار نور آتش 
چقدر دل نشین تر شده بود ...
منتظر بودی... 
دستانت را گرفتم و گفتم:می خوام برایت قصه بگویم... قصه ی در و دیوار ... 
میخ و مسمار ... آه عباس... قصه تازیانه ها و غلاف ها ... راستی شب بیست و 
یک رمضان را به یاد داری ؟ آنگاه که پدرم، *دست حسین را دردستانت گذاشت*؟
چهر ه ات برافروخته شد... صدای قلبت را که تند تند می زد ،می شنیدم...
بی آنکه نگاهم کنی با ناراحتی گفتی:مگر می شود از یاد ببرم؟
گفتم:عباس شنیده ام برایت امان نامه آورده اند...
ناگهان غریدی... چشمهایت حیدری شد... قبضه ی شمشیر را در دست فشردی 
و گفتی:بخدا لحظه ایی مولایم حسین را تنها نمی گذارم... عباس...
سپس مرا در آغوش کشیدی ... چه کنم که حال بر روی نیزه ایی و من اسیر روزگار... 
و چقدر دلم برایت تنگ است ماه من ...

نوشته شده در یکشنبه 10 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, اشعار ناب ماه محرم, حرف حساب, احرام محرم(حیای مقدس), عباس بن امیرالمومنین(ع),
برچسب ها: اشعار,
نظرات ()
شبی خواب میرزا تقی خان امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و 
رفیع داشت پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟
با لبخند گفت :خیر!
سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟
گفت :نه!
با تعجب پرسیدم پس راز این مقام چیست؟
جواب داد :هدیه مولایم حسین است!
گفتم چطور؟
با اشک گفت :
آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی 
بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان!
۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از 
سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود!
از عطش حسین حیا کردم ، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد.
آن لحظه که صورتم را بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و فرمود:
به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی ، 
این هدیه ی ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم .

نوشته شده در یکشنبه 10 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: حرف حساب, دلدادگان, احرام محرم(حیای مقدس),
برچسب ها: روایات,
نظرات ()
اصلا حسین جنس غمش فرق میکند....

این راه عشق پیچ و خمش فرق میکند......

اینجا گدا طلبکار میشود..

اینجا که آمدی کرمش فرق میکند...

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
نوشته شده در یکشنبه 10 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, دلدادگان, حرف حساب, اشعار ناب ماه محرم,
برچسب ها: اشعار,
نظرات ()
لحظه ها بوی هجران می دهند، دست خزان، گلی دیگر از گلشن
مصفای محمدی را می چیند و عالم را از عطر وجود زینتِ
عبادت کنندگان، علی بن حسین(ع) بی بهره می سازد
و در حسرت جدایی می گذارد.

از دیدگانِ عاشقان، که چون پروانه، گرداگرد شمعِ وجود زین العابدین
می گردند و پر و بال خویش را در آتش فراق او می سوزانند
و بریدن او از خاک و پیوندش با افلاک را به تماشا نشسته اند،
سیلابِ اشک، جاری می گرداند.

یادگار کربلا و رازدار عاشورا، که اسوه ی عبادت در الگوی صبر
و مجاهدت بود؛ چهارمین امام عارفان و مقتدای سالکان،
حضرت سجاد(ع)، هم او که پس از مصائب عاشورا و محنت های کربل
ا چون کوه، استوار و پابرجا ایستاد و در کوی ضلالت و گمراهی شام
و در برابر غفلت شامیان، پرچم حسین(ع) را افراشته نگاه داشت؛

اینک در بسترِ مرگ و در آستانه ی حضور در محضر معبود خویش،
بی قرار وصل است. مدینه، حال و هوای دیگری دارد و بقیع در انتظارِ
در آغوش کشیدنِ سومین فرزند فاطمه در التهاب است.

مدینه چگونه چنین گوهر گران بهایی را که قدسیان بر او سلام و
صلوات می فرستند، در حضور مادرش، در خویش پنهان سازد؟

پیشوای چهارم شیعیان آن که شمشیرِ دعایش، سپر بلا گردانِ مسلمین
بود و سوز راز و نیازش در عصر اوج اختناق اموی، ظلمت زدای
شرک و نفاق و بدعت از زندگی آنان و رهنمای سعادت
و روشنی عاشقانِ آل محمّد بود؛

از این قفس خاکی، رهایی یافت و به آرزوی دیرینه اش رسید و
در جوار رحمت حق آرمید و به خاندان پاک خویش پیوست.

امشب دیگر، آهنگِ مناجات سجاد، سکوتِ شب را نمی شکند
و مدینه هرگز صدای نیایش های عرفانی او را نمی شنود.

پسر فاطمه را برای همیشه خاموش کردند
تا نوای حق، گوش پلیدشان را نیازارد.

سیدالساجدین، عمری بر شهادت مظلومانه ی پدر، اشک ریخت
و در عظمتِ فاجعه ی کربلا سوخت و دمی دست از رسواسازی
حکومتِ کفرآمیز و جنایات ننگین یزید بر نداشت تا پرده
از اسرار عاشورا کنار زد و اینک نزد پدر آرام گرفت و قرار یافت.

نوشته شده در یکشنبه 10 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: اشعار ناب ماه محرم,
نظرات ()
یا سید الساجدین

هرگز نگذاشت که تا ابد شب باشد
اوماند که در کنار زینب باشد

سجاد که سجاده به او دل می بست
تدبیر خدا بود که در تب باشد

صلی الله علیک یا علی بن الحسین
نوشته شده در شنبه 9 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: حرف حساب, اشعار ناب ماه محرم,
برچسب ها: حضرت سجاد(ع),
نظرات ()
یا علی بن الحسین بن علی (ع) 
تمام جنگ ها و دعواها سر همین اسمه .. علی(ع) .. 
ملعون گفت: ما کاری به تو نداریم .. همه ی مشکل ما اینه که تو پسر علی (ع) 
هستی !!!! (خطاب به امام حسین(ع) در صحرای کربلاء) .. گفت: تا میتونید 
بزنیدش که باز اسم علی(ع) به میان آمد..!! 
و جهان الان هم همینطوره میگن تمام کسایی که دم از امیرالمؤمنین علی(ع) میزنند ، 
محکوم به کشتن هستن .. چه برسه به مهدی(عج) که از نسل همان علی(ع) است !! .. 

و لعن الله علی قوم الظّالمین ..

و لعن الله علی قوم الظّالمین ..

و لعن الله علی قوم الظّالمین ..
نوشته شده در شنبه 9 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: حرف حساب, دلدادگان, احرام محرم(حیای مقدس),
نظرات ()
داغی نشانده بر جگرت، یاد کربلا
خون می رود ز چشم ترت، یاد کربلا

زینب، سکینه، گریه و طفل رباب و آب
می آورند در نظرت، یاد کربلا

با زخمی از تسلَیِ زنجیرِ سلسله
مانده به روی بال و پرت، یاد کربلا

با خطبه های بی بدلت زنده کرده ای
در لحظه لحظـۀ سفرت، یاد کربلا

از قتل صبر روضه بخوان ای امام صبر
با سوزِ آه شعله ورت، یاد کربلا

از سجده های لشکر شمشیر و نیزه ها
از خنجر و سر پدرت، یاد کربلا

از لحظه ای که غارت خیمه شروع شد
آتش گرفت دور و برت، یاد کربلا

تا صبح حشر ضامن این دین و پرچم است
یاد محرم و صفرت، یاد کربلا

این جلوه های اشکِ عزا در صحیفه است
یاد خدا، شب و سحرت، یاد کربلا

نوشته شده در شنبه 9 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: زینب کیری (س), اشعار ناب ماه محرم, کربلا, تصاویر,
برچسب ها: اشعار, زینب(س), کرب و بلا, تصاویر,
نظرات ()
غمگین تر از پاییزم و ابر بهارم
از من گرفته کربلا دار و ندارم

ماندم تک و تنها در این شهر مدینه
رفته است دیگر دلخوشی از روزگارم

قلب زمین و آسمان ها تا قیامت
می سوزد از این گریه یعقوب وارم

خواب از دو چشم بی قرار من گرفته
نیزه نشینی همه ایل و تبارم

بزم شراب و خیزران ، اشک سکینه
سی سال از این غصه ها شب زنده دارم

سی سال این پیراهن خونی بابا
برده تمام صبر قلب بی قرارم

سوغاتی ویرانه دلگیر شام است
لرزیدن در لحظه های احتضارم

تنها به جرم گریه بر سالار زینب
روزی بدون سایبان گردد مزارم
نوشته شده در شنبه 9 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: اشعار ناب ماه محرم,
برچسب ها: اشعار,
نظرات ()
۳۰سال و اندی میشود درتاب و در تب
۳۰سال و اندی میشود میسوزی هرشب
۳۰سال و اندی میشود می باری آقا
پای غزل مرثیه های عمه زینب

آهت دلیل بغض دل های تپنده ست
گفتی مرو بابا ، عدو تیغش برنده ست
چه گریه بازاری شده در خانه ی تو
کافی ست آقا روضه هایتان کشنده ست

بهتر نبینی گوشواره بین گوشی
بهتر همان كه تا ابد آبی ننوشی
این ضجه آخر كار دستت میدهد پس
بهتر همان كه پیرهن دیگر نپوشی

زل میزنی گاهی بسوی گاهواره
گاهی بسوی مشك آبی پاره پاره
بر سر می اندازی عبا و باز از نو...
دق میدهد آخر تو را یك شیرخواره

وقتی می آید صحبت گودال آقا
یادت می آید غارت اموال آقا
وقتی كه یاد عصر عاشورا می افتی
حق داری آخر میروی از حال آقا

یابن حسین بن علی شیخ البكایی
تو جانشین حضرت خون خدایی
ای یادگار روز عاشورا همین بس
هفتاد و سومین شهید كربلایی
نوشته شده در شنبه 9 آذر 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: اشعار ناب ماه محرم, احرام محرم(حیای مقدس),
برچسب ها: حضرت سجاد(ع), اشعار,
نظرات ()
صفحات دیگر
كل صفحات 2 |  1, 2,
آخرین مطالب ارسالی
آمار و امكانات
  • آخرین بروزرسانی :
  • تعداد كل مطالب :
  • تعداد کل نویسندگان :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید کل :
  • آخرین بازید از وبلاگ :
آمار و امكانات
این صفحه را به اشتراک بگذارید
RSS
ساعت فلش مذهبی تاریخ روز
دعای فرج
روزشمار محرم عاشورا
دعای عظم البلا دانشنامه عاشورا
زیارت عاشورا آیه قرآن تصادفی مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی آیه قرآن پخش زنده حرم

مهدی بیا

پیج رنک گوگل
Up Page
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic