در حال بارگذاری اطلاعات ...
درباره ما
    برخی مردمان امام گذشته راعاشقند، نه امام حاضر را!

    میدانی چرا؟!

    امامِ گذشته را هرگونه بخواهند تفسیرمی کنند،

    اما امامِ حاضر را باید فرمان ببرند.

    وکوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند ...

    حبیب الله نعیمی هستم دانش آموز کلاس سوم ریاضی در دبیرستان تیزهوشان میناب.
    در غنی سازی این وبلاگ! از حسینیه شبکه اجتماعی نت ایران و سایت تخصصی امام حسین (ع) یاری گرفتم. امید است با نظر دادن به مطالب ما را در رشد و پیشرفت وبلاگ یاری رسانید.
    با دیدن صفحه اصلی وبلاگ جدید ترین مطالب را از دست ندهید!
    التماس دعا
معرفی صفحه

23 جوان شیعه آمریکایی با حضور در حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) با جمعی از کارکنان و خدام به غبار روبی صحن مطهر اقدام نمودند. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس حسینی؛ آقای یوسف علی فارس لبنانی مقیم شهر نیویورک آمریکا اظهار داشت: اینکه ما به این مکان و این کار مشرف شده ایم لطف الهی است، و این کوچکترین کاری است که می توانیم برای سید الشهداء (علیه السلام) که برای زنده نگاه داشتن دین به شهادت رسید، انجام دهیم. 
لازم بذکر است؛ محبین اهل بیت (علیهم السلام) در کشور آمریکا همه ساله فعالیتهای دینی زیادی را برای معرفی فکر و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) در بین جوانان همچون چاپ نشریه و مجله هایی با عنوان "امام حسین (علیه السلام) کیست؟" برگزار می نمایند. 





نوشته شده در پنجشنبه 12 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, مقالات, دلدادگان, کربلا, اخبار,
نظرات ()

مسابقه (عکس عزاداری های حسینی) ویژه عزاداری ایام اربعین به همت آستان قدس حسینی برگزار شد. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس حسینی؛ شرایط شرکت در مسابقه به شرح ذیل اعلام شده است: 
- موضوع مسابقه: عزاداری های حسینی 
- عکس ارسال شده باید دارای معانی دینی - عقائدی، معنوی، عاطفی و اخلاقی باشد. 
- عکاسان عراقی و خارجی می توانند در این مسابقه شرکت کنند 
- عکس ارسال شده باید ویژه کشور عراق و در ایام محرم و یا صفر امسال، سال گذشته ویا دو سال پیش گرفته شده باشد. 
- ارسال نام و نام خانوادگی، نام پدر، آدرس، شماره تلفن ثابت و موبایل به همراه عکس الزامی می باشد. 
- حداکثر باید تصاویر تا انتهای ماه ربیع الاول مصادف با 11/11/1392 به ایمیل Info@imamhussain.org و یا به بخش تبلیغات واقع در صحن مطهر حسینی ارسال شود. 
- تاریخ برگزاری مراسم اختتامیه مسابقه و تجلیل از برندگان طی خبر در این وب سایت اعلام خواهد شد. 
عکسهای برتر توسط هیئت داوران اعلام شده و به ده نفر اول هدایای ارزشمندی تعلق خواهد گرفت. 
(آستان قدس حسینی حق نگهداری از عکسها و انتشار و چاپ آن را خواهد داشت) 
نوشته شده در پنجشنبه 12 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: کربلا, اخبار,
نظرات ()

بخش تبلیغات آستان قدس حسینی نقش نیروهای امنیتی را در حمایت از زائران سید الشهداء (علیه السلام) در ایام اربعین حسینی ارزشمند اعلام نمود. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس حسینی؛ حاج علی کاظم سلطان مسئول بخش تبلیغات آستان قدس حسینی اظهار داشت: بخش تبلیغات به چاپ نشریه با عنوان نقش نیروهای امنیتی در حفظ امنیت زائران و همچنین ارگانهایی که در خدمات رسانی به زائران و موفقیت در برگزاری این زیارت میلیونی سهیم بودند، اقدام نمود. 
وی افزود: تلاشهای نیروهای امنیتی در شب و روز قابل ستایش است زیرا آنان توانستند اقدامات تروریستها علیه محبین اهل بیت (علیهم السلام) را خنثی کنند. 
وی ادامه داد: اگر خدای نکرده نیروهای امنیتی در تامین امنیت کوتاهی کنند همه نیروهای امنیتی را سرزنش می کنند، اکنون باید مسئولان و مردم به نیروهای امنیتی که باتلاشهای بی وقفه برای حمایت و حفظ امنیت زائران و شهروندان تلاش نمودند اهتمام بیشتری دهند. 
سرهنگ احمد الحسناوی مسئول بخش روابط عمومی و تبلیغات اداره پلیس کربلا اظهار داشت: دلیل موفقیت در تامین امنیت زائران همکاری شهروندان و هیئتهای حسینی و همچنین دو آستان مطهر حسینی و عباسی با نیروهای امنیتی و نظامی بوده است. وی از آستان قدس حسینی جهت انتشار این نشریه که نقش نیروهای امنیتی در ایام اربعین حسینی را آشکار ساخته، تشکر نمود. 










نوشته شده در پنجشنبه 12 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, کربلا, اخبار,
نظرات ()
پلکی به هم زد آدم و ناگاه دید هست                    وقتی که در حیاط حرم می‎وزید هست

بعدا یقین به نور شما کرد دید نیست                    با شک نگاه کرد خودش را و دید هست
 
پس بی‎خیال زردی پائیز شد و گفت:                  تا انبساط سبز شما هست عید هست

هر لحظه کهنه می‎رود و تازه می‎رسد               اینجا چقدر آمد و رفت جدید هست

از سینه چاک‎های شما کم نمی‎شود                  در دشت لاله خیز همیشه شهید هست

با سنگ‎های فرش حرم حرف می‎زنم             اینجا چقدر سنگ صبور سفید هست!

دل را به دست پنجره فولاد می‎دهم                  اینجا برای هر دل بسته کلید هست

من از کبوتران حرم هم شنیده‎ام                       فرصت برای بال اگر می‎پرید هست

نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: شهادت ثامن الائمه (ع), اشعار ناب ماه محرم, مقالات,
نظرات ()
 گلدسته هایِ مرقدتان پایه هایِ عرش

فانوس هایِ ساحل بی انتهایِ عرش



بر ساحت ضریح تو انس وملك دخیل 

آیینه كاری حرمت كار جبرئیل



زوار خاكی حرمت كبریایی اند 

سرگرم كاروكسب شریف گدایی اند



هرلحظه فطرس آمده پابوسیِ شما 

طفلی همیشه مانده پَرش زیردست وپا



لاهوتیان مقلد احكام عشق تان 

مِی خوارگان دائمیِ جام عشق تان



ای قبله ی نیاز سماواتیان رضا 

پیر مغانِ دیر خراباتیان رضا



صدها ستاره مست شراب نگاه تان 

بال فرشته هایِ سما فرش راه تان



پیغمبران ز محضرتان فیض می برند 

بهر كبوتران حرم دانه می خرند



روح الامین به لطف شما دل سپرده است 

او با كبوتران حرم دانه خورده است



امشب دخیل پنجره فولاد می شوم 

در بیستون عشق تو فرهاد می شوم



ای نورلایزال، بگو با دلم سخن 

شد بقعه ی مطهرتان كوه طور من



شیرین دهن، حدیث تو طعم عسل دهد 

زیبا سخن،كلام تو عطر غزل دهد



آقا نگاهتان به گِلم روح داده است 

تاثیر چشم هایِ شما فوق العاده است



من كافر نگاه اهورایی توام 

مجذوب طرز خنده ی زهرایی توام



دربین پیروان تو ملحدترین منم 

زندیقیِ رسیده به مرز یقین منم



تا بت پرست كعبه ی خال شما شدم 

زاهدترین خلیفه ی ملك خدا شدم



از زیر قبه ی تو به معراج می روم 

دیوانه وار در پی حلاج می روم



قرآن مقام شامخ تان را ستوده است 

گنجینه ی حقایق خود را گشوده است



با گوشه چشمِ فاطمیِ خود چها كنی! 

سنگ سیاه قلبِ مرا ،كهربا كنی



من از پل صراط جزا پرت می شوم 

دستم اگر كه روز قیامت رها كنی



آقا چه می شود كه مرا در صف حساب 

از لابه لای آن همه آدم سوا كنی



آقا چه می شود كه شوم مَحرم و شما 

من را برای دیدن زهرا صدا كنی



آقا سعادت دو جهان قسمتم شود 

یكبار اگر برای غلامت دعا كنی
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: شهادت ثامن الائمه (ع), اشعار ناب ماه محرم,
نظرات ()
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ به مناسبت شهادت ستاره هشتم امامت دریچه برای شما کاربران 
 بسته ی نرم افزاری مخصوص شهادت این امام بزرگوار آماده کرده است. 
این بسته شامل نرم افزارهای رایانه، اندروید و جاوا می شود.

نرم افزار ضامن غریبان برای رایانه
این نرم افزار دینی حاصل فعالیت های انجمن گفتگوی دینی است که تلاش کرده اند، گوشه ای از زندگانی امام رضا (ع) را در نرم افزار توضیح بدهند.


این نرم افزار شامل  بخش های زیر است :
- پرسش و پاسخ: شامل ۲۴ پرسش و پاسخ پیرامون امام هشتم امام رضا (ع)
- آداب زیارت: شامل آداب کامل زیارت ، فضیلت و کیفیت زیارت ثامن الحجج (ع)
- سلوک رضوی: بررسی ابعاد شخصیتی امام رضا (ع)
- در مکتب رضوی: ۲۴ مطلب از معارف امام رئوف (ع)
- حرم ضوی: معرفی کامل بخش های حرم رضوی
- ادبیات رضوی: شامل شعر،داستان،پیامک،خاطره و حدیث
- کلیپ رضوی: شامل ۱۶ کلیپ تصویری و ۱۶ ترک صوتی


نرم افزار اما رضا (ع) برای رایانه
این برنامه یک نرم افزار کامل و جامع برای کسب اطلاعات مفید از زندگانی امام رضا (ع) است.


امكانات نرم افزار امام رضا (ع) آنلاین:
1- بخش زندگی نامه امام رضا (ع) شامل :
زندگی نامه, زیارت نامه , مادر امام , -نام امام رضا , حیات اجتمایی , سیره عملی و اخلاقی و ماجرای ولایعهدی
2- بخش اخبار سایت های امام رضا (ع) شامل :
مشاهده تیتر خبرها ی سایتهای آستان قدس رضوی (www.aqrazavi.org)
پایگاه جامع اطلاع رسانی امام رضا (ع) (www.imamrezatv.org)
وسایت فرهنگی مذهبی امام رضا (ع) (www.imamreza.org)
3- مشاهده تاریخ واوقات شرعی مشهد و سایر شهرها
4- زیارت آنلاین امام رضا (ع) شامل:
پخش مستقیم از حرم امام رضا (ع) , پخش زنده از صحن انقلاب حرم امام رضا (ع) , پخش زنده از صحن گوهر شاد
5- احادیث از امام رضا (ع) شامل :
احادیثی از امام (ع) به صورت متنی ونمایش به صورت فلش ( گرافیكی )
6- مشاهده وضعیت آب وهوا ی شهر مشهد و سایر شهر ها
7- مشاهده و دانلود تصاویر پشت زمینه گرافیكی و فایلهای اسكن سرور با موضوع امام رضا (ع)
8- نوا و نماهنگ ( امكان دانلود انواع فایل صوتی و تصویری با موضوع امام رضا (ع) )
9-بخش موبایل رضوی شامل :
نرم افزارها ی ویژه , كتاب های الكترونیكی و تم های موبایل ویژه امام رضا (ع)
10- مشاهد آنلاین نقشه حرم امام رضا(ع) ومشاهده آنلاین نقشه مشهد



نرم افزار زیارت امام رضا (ع) برای اندروید
این نرم افزار دارای ویژگی های منحصر به فردی است که برخی از آن ها عبارت اند از: زیارت نامه امام رضا و معرفی حرم مطهر و ... است.


امکانات نرم افزار:
- قابلیت تغییر فونت و زمینه
- امکان ارسال قسمتی از متن به وسیله پیامک به مخاطب دلخواه
- متن فهرست بندی شده
- قابلیت جستجو در کل متن
- دارای نشانگر پیشرفت صوت با امکان کنترل آن

همچنین این نرم افزار هیچ نیازی به فونت فارسی یا فارسی ساز ندارد و جهت بهینه سازی بیشتر به طور مرتب بروز رسانی خواهد شد.

منابع:
مفاتیح الجنان
دانشنامه آزاد ویکی پدیا
وبسایت آستان قدس رضوی


کتاب جامع الکترونیکی امام رضا (ع) برای اندروید
کتاب جامع  الکترونیکی امام رضا یک نرم افزار جامع و کامل با موضوع های زیارت نامه امام رضا (ع)، شناسنامه  امام رضا (ع)، زندگانی و دوره  امامت امام رضا (ع)، فضائل و کرامات امام رضا (ع)، سیره امام رضا (ع)، آموزه ها و آثاری از امام رضا (ع)، مناظرات امام رضا (ع)، برکات حضور امام رضا (ع) در ایران، آداب زیارت امام رضا (ع)، چهل حدیث نورانی از امام رضا(ع) و امام رضا (ع) در آینه شعر است.



قابل اجرا در اندروید 2 و بالاتر
حجم نرم افزار: 4.4 مگابایت

برنامه حریم رضوی برای اندروید
نرم افزار حریم رضوی یکی از بهترین برنامه های مذهبی برای گوشی های دارای سیستم عامل اندروید است، که توسط برنامه نویسان کشورمان ساخته شده است. شما به وسیله ی این نرم افزار می توانید به صورت مجازی در صحن حرم به گشت و گذار بپردازید. این برنامه می تواند یک مسیریاب کاملا حرفه ای برای گوشی اندرویدی تان باشد.


ویژگی های این نرم افزار:
نقشه آفلاین حرم امام رضا(ع) با قابلیت جستجوی صحن ها , رواق ها , اماکن , مقابر و …
نمایش موقعیت شما در حرم مطهر
آداب زیارت
ادعیه شامل زیارت نامه , امین الله , عاشوراء و توسل
لیست تلفن های ضروری حرم

دسترسی‌ها
تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه
موقعیت دقیق(به کمک GPS)
دسترسی کامل به اینترنت



قابل اجرا در اندروید 2 و بالاتر
حجم نرم افزار: 19.9 مگابایت

بسته نرم افزاری امام رضا برای پلتفرم جاوا
درا ین بسته که برای گوشی های دارای سیستم عامل جاوا است، کتاب های الکترونیکی: قرآن از منظر امام رضا (ع)، از مدینه تا خراسان، اشک آهو، از محضر رضا (ع)، صحیفه رضویه، امام رضا (ع) و ایران گنجانده شده است.


فرمت نرم افزارها: JAR
تعداد نرم افزارهای موجود: 6
حجم نرم افزارها: 2.7 مگابایت
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: 28 صفر, مقالات, شهادت ثامن الائمه (ع),
نظرات ()
طب الرضا یا رساله‌ی ذهبیه کتابی است پزشکی از امام رضا ع که بر خلاف کتب دیگر- 
که معمولاً توصیه‌های پزشکی را از میان احادیث ائمه گلچین می‌کنند- 
وجود مبارک امام رضا ع آن را نگاشته‌اند.

به گزارش خیمه گاه باشگاه خبرنگاران؛ طب الرضا یا رساله‌ی ذهبیه کتابی است پزشکی از امام رضا ع که بر خلاف کتب دیگر- که معمولاً توصیه‌های پزشکی را از میان احادیث ائمه گلچین می‌کنند- وجود مبارک امام رضا ع آن را نگاشته‌اند. این کتاب از دو جهت دارای اهمیت است؛ اول این‌که کتابی است علمی در زمینه‌ی پزشکی و دیگر این‌که چون از ناحیه‌ی امام معصوم صادر شده، از اشتباهات مرسوم و رایج در علوم تجربی مبری است.


رساله ذهبیه امام رضا ع مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص اغذیه و اشربه، راهکارهای بهزیستی و بهداشت و سلامت را به انسان می‌آموزد و تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی را مورد توجه و نقد و بررسی قرار می‌دهد. این رساله با اهمیت پزشکی، به درخواست مأمون خلیفه عباسی، توسط امام تقریر و تحریر شده است که امام، آن را بزرگوارانه ظاهراً خطاب به مأمون تقریر فرموده؛ اما در متن بیانات، افاضات جنبه‌ی خطاب عمومی داشته و از مفاد آن شمیم افادات همگانی به مشام می‌رسد، بخشی از آن رساله‌ی گرانمایه به بحث درباره‌ی اهمیت حیاتی حجامت و فصد(شکافتن رگ بیمار) پرداخته و این راهکار حیات‌بخش را درمانگر بسیاری از بیماری‌های لاعلاج رقم زده است. اهمیت و تأثیر اعجاب‌آور این اثر گوهربار به قدری بود که مأمون را بر آن داشت تا دستور دهد آن را با آب طلا بنویسند.

تردیدی در صحت و اصالت سند رساله ذهبیه نیست زیرا برخی از روایت‌ها سند آن را به «محمد‌بن جمهور» و در بعضی از این سندها نام «حسن‌بن محمد نوفلی» به چشم می‌خورد که نجاشی او را توثیق کرده و درباره‌ی او گفته است: «ثقه و جلیل‌القدر است و از امام رضا ع رساله‌ای را روایت 
کرده است که منظور او همان رساله ذهبیه است».

شاید شهرت این رساله میان دانشمندان و اجماع آن‌ها درباره‌ی نسبت آن به امام رضا ع در دوران مختلف و عدم ورود خدشه‌ای از جانب احدی بر این انتساب، از جمله اسبابی است که به پژوهشگر اطمینانی نزدیک به یقین ‌بخشیده که این رساله از عطایای شخص امام رضا عاست. این رساله‌ی بلیغ علمی از نفیس‌ترین و گران‌بهاترین مواریث اسلامی، در زمینه‌ی دانش پزشکی است و به طور مختصر مشتمل بر رشته‌هایی از علوم پزشکی مانند علم تشریح، زیست‌شناسی، وظایف‌الاعضا و علم‌الامراض و بهداشت و جز آن بوده و بخش زیادی از طب پیش‌گیری را نیز بیان فرموده است و نیز شامل دانش شیمی و تغذیه و بسیاری از گرایش‌های علمی و دانش بشری است. 

نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, 28 صفر,
نظرات ()
اگر قصد دریافت نرم افزار های مورد استفاده در رحلت پیامبر اعظم(ص) و 
شهادت سبط اکبرش امام حسن (ع) را دارید با کرب و بلا همراه باشید.

ویژه رحلت پیامبر اکرم (ص)
ویندوز


نرم افزار نبی الاکرم، نرم افزاری جامع در زمینه زندگانی، غزوات، معجزات و نبوت پیامبر خاتم، 
حضرت رسول اکرم (ص) اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار کاربران عزیز قرار می دهد. 
این نرم افزار کم حجم را می توانید با کلیک بر روی تصویر بالا دریافت کنید.

اندروید


اولین کتاب جامع الکترونیکی اندروید "حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم” در ایران ، حاوی :

تاریخ زندگانی پیامبر (ص)
قرآن مجید معجزه بزرگ پیغمبر (ص)
حدیث کساء و اهل بیت پیامبر (ص)
پیامبر (ص) و ایرانیان
اخلاق و فضائل پیغمبر (ص)
سیره پیامبر (ص)
سخنان پیامبر (ص)
پیامبر (ص) ، زیارت و توسل
پیامبر اعظم (ص) در آیینه قرآن
پیامبر (ص) در کلام امیر المومنین (ع)
پیامبر (ص) از نگاه اندیشمندان غیر مسلمان
پیامبر (ص) در آینه ادب و هنر

به همراه متن و پخش صوتی 

زیارت نامه حضرت محمد (ص)                                    دانلود

جاوا


نرم افزارهای زیر مناسب برای سیستم عامل جاوا هستند :




ویژه شهادت امام حسن مجتبی (ع)

ویندوز 


در نرم افزار امام حسن(ع) در حد توان سعی شده مطالبی قرار داده شود تا همه از آن بتوانند استفاده کنند .

چند ویژگی از نرم افزار :

۱- دارای زندگی نامه امام حسن(ع)
۲-دارای احادیث زیبا از امام
۳- دارای داستان های زیبا و اموزنده از امام حسن(ع)
۴ – پاسخ به شبهات پیرامون امام حسن (ع)

برای دانلود روی تصویر بالا کلیک کنید

اندروید


نرم افزار ” امام حسن مجتبی علیه السلام (حق الحقیق) " که حاوی اطلاعاتی ارزشمند در خصوص زندگینامه ، اخلاق و فضائل ، سخنان ، داستان ها ، حکایات و … حضرت امام حسن (ع) می باشد ، با هدف فراهم کردن بستری مناسب جهت سهولت دسترسی و بهره مندی عاشقان آن حضرت از سیره و دستورات ایشان بوده که امید است مورد توجه مریدان و محبان کریم اهل بیت (ع) واقع گردد.


امکانات و بخش های نرم افزار :

زیارت نامه امام حسن مجتبی علیه السلام (با ترجمه فارسی و همراه با صوت و قرائت)
شناسنامه امام حسن مجتبی (ع)
امام حسن (ع) قبل از امامت
امام حسن (ع) پس از امامت
صلح امام حسن (ع)
واپسین روزهای عمر امام حسن (ع)
اخلاق و فضائل امام حسن (ع)
سخنان امام حسن (ع)
امام حسن (ع) از نگاه دیگران
امام حسن (ع) در آینه ادب و هنر
امام حسن (ع) در آینه کتب و رسانه
قصه های کوتاه از امام حسن (ع)

برای دانلود روی تصویر بالا کلیک کنید

جاوا


نرم افزارهای زیر مناسب برای سیستم عامل جاوا هستند :



نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, تصاویر, 28 صفر,
نظرات ()
به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  اخبار رسیده از شهر کربلای معلی حاکی از آن است 
که خانم «لیندال ساکس» .... ( برای مشاهده خبر اینجا کلیک کنید. )
 
برای شنیدن جزئیات بیشتر، پادکست زیر را گوش کنید.

نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, کربلا, تصاویر, اخبار,
نظرات ()
در این مطلب بخش اول مداحی های شهادت امام رضا (ع) را قرار داده ایم.


به گزارش خیمه گاه باشگاه خبرنگاران،در ادامه می توانید بخش اول منتخب مداحی های شهادت امام رضا(ع)  
را دریافت كنید.

برای دریافت این مداحی ها برروی تصویر بالا کلیک کنید.
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: 28 صفر, مقالات, شهادت ثامن الائمه (ع),
نظرات ()
نبی مکرم اسلام را خاضع الطرف خوانده‌اند و این به آن دلیل است که وی سر را کمتر بالا می‌برد و 
زمین را می‌نگریست. تواضع نبوی او چنان بود که پیش از دیگران سلام می‌داد حال ممکن بود که 
دیگری بزرگ‌‌تر، کوچک‌تر یا به لحاظ اجتماعی وضع پایین‌تری داشته باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دیگرخواهی و حس دوست داشتن دیگران، بدون چشمداشت، خصلتی نیکوست که فطرت هر انسان آن را می‌پسندد و تحسین می‌کند. اما انسان‌ها به تبعیت از طبیعت، به خود و حفظ بقایشان بسیار بها می‌دهند و از آنجا که دیگران معمولا محدودکننده منابع برای هر انسان هستند، دیگرخواهی معمولا مستلزم ایثار و پاگذاشتن روی طبیعت خودخواه بشر است. به این ترتیب، هرچند دیگرخواهی نزد همه صفتی پسندیده است، اما عمل بر طبق آن، از همه کس برنیاید.
دیگرخواهی و ایثار برای دیگران، نیازمند نفسی است که از حیث معرفتی قدرت تشخیص داشته باشد که حفظ ذات من نیازمند حفظ بقا و پاسداری از دیگر انسان‌هاست. پیامبران الهی و در راس آنها، نبی خاتم این مساله را بدرستی تشخیص داده و در حیات خود به آن پایبند بودند. هدایت دیگران، هدفی زندگی انبیا بود و پیامبر اکرم به بهترین معنا این هدف را در زندگی خود و خاندانش دنبال کرد و حتی از ایثار جان خود و عزیزترین فرزندانش برای رسیدن به این هدف ابایی نداشت.

کل زندگی نبی‌اکرم (ص) گواه همین مطلب است. آن زمان که ایشان دعوت پنهانی را از نزدیک‌ترین اعضای خاندان خویش آغاز کردند، همچون سالکی رفتار کردند که بعد از دریافت نور الهی هدایت، نزدیکان خود را از این نور بهره‌مند می‌کند. تپیدن دل نبی برای رستگاری دیگران، محدود به عزیزترین خویشش، علی و همسرش خدیجه و دیگر اهل بیتش نشد و دعوت را به کل قبیله و سپس به دیگر قبایل گسترش داد. او پیام هدایت الهی را محدود به قوم و عشیره و قبیله خود ندید، بلکه آن را جهانی تعریف کرد و از اسلام‌آوری سلمان ایرانی استقبال کرد. پیامبر بیش از هر بشری از ابنای آدم، دیگرخواه و انساندوست بود.

تاکید بر رحمت نبوی واکنش بجایی است در مقابل کسانی که اسلام را دین خشونت می‌دانند. پیامبر اسلام مهربان بود و این مهربانی نسبتی با خشونت کسانی که خود را پیروان راستین او می‌دانستند، ندارد. رحمت و دیگرخواهی محمد (ص) به حدی بود که آیه‌ای در قرآن پیامبر را از فدا کردن خویش در راه هدایت مردم بازمی‌دارد. رحمت پیامبر خصوصیتی فردی نبود بلکه رحمتی برای هدایت انسان‌ها بود. رحمت نبی، شیوه‌اش بود، شیوه‌ای که امروزه برخی با جایگزینی آن با کشتن بی‌گناهان اشتباه گرفته‌اند.

نبی مکرم اسلام را خاضع الطرف خوانده‌اند و این به آن دلیل است که وی سر را کمتر بالا می‌برد و زمین را می‌نگریست. تواضع نبوی او چنان بود که پیش از دیگران سلام می‌داد حال ممکن بود که دیگری بزرگ‌‌تر، کوچک‌تر یا به لحاظ اجتماعی وضع پایین‌تری داشته باشد. این پیامبر بود که ابتدا به استقبال دیگری می‌رفت و بی‌شک میل به هدایت انسان‌ها بود که چنین روشی را تجویز می‌کرد.

در وضع غیرقابل تحملی که کفار شرایط را برای از بین بردن اسلام و مسلمانان ایجاد کرده بودند خداوند متعال پیامبر رحمت را به صبر دعوت کرده و امیدوار می‌ساخت. رحمت پیامبر توصیه‌ای الهی نیز بود. پیامبر در دوران اولیه در مکه از خشونت مانع شدند و با حلمی رحیمانه اصحاب خویش را به صبر خواندند.

سه سال بعد از هجرت بود که قریش مانع ورود حضرت به مکه شدند و سرانجام صلح حدیبیه مقدمات فتح بدون خونریزی مکه را فراهم آورد.

پس از کمتر از دو سال و نقض پیمان از سوی قریش، رسول رحمت با مسلمانان به سوی مکه رهسپار شدند و شهر با کمترین مقاومتی به فتح سپاه اسلام درآمد. شهر مکه مخالفان و شکنجه‌گران اولیه مسلمانان را در خود جای داده بود.

با تاسیس شهر مسلمانان، مکیون ایجاد تفرقه کرده بودند و تا توانسته بودند، در نابودی آرمان توحید کوشیده بودند. قبایل این شهر به ریختن خون پیامبر هم قسم شده بودند. مشرکان مکه انسان‌های بی‌رحمی بودند که بدون شفقتی از هرگونه آزار زنان و مردان آزاد و برده فرونگذاشته بودند.

برای دستگیری پیامبر جایزه تعیین کرده بودند و سه سال مسلمانان را در بدترین شرایط زندگی قرار داده بودند. در جنگ احد، شیوه انتقام هند جگرخواره از عموی پیامبر شهره خشونت و نفرت اهل مکه از مسلمانان بود و حالا راه برای انتقام باز شده بود؛ انتقامی که معقول می‌نمود به پشتوانه قدرتی که موجود بود.

برخی از فاتحان مسلمان فریاد انتقام و کشتار را سر دادند اما همه چیز با سخنان پیامبر توقف یافت، ایشان روز فتح مکه را روز رحمت اعلام کردند و خانه ابوسفیان را که سرکرده سپاه شرک بود خانه امن؛ اعلام رحمت در عین امکان برای انتقامی که شاید حق می‌نمود. باز در جریان جنگ احد وقتی دندان پیامبر نیز شکست و چهره مبارکشان زخم برداشت، یارانش توصیه کردند که دشمنان را نفرین کند و پیامبر مهربان مسلمانان را یادآور شد که برای نفرین برگزیده نشده است.

رحمت اصیل وقتی معنا می‌یابد که ضرورتی نداشته باشد. برای ضعیف رفتار رحیمانه چندان عجیب نیست و این فرد قدرتمند است که باید از خویش رحمت نشان دهد.

در گفت‌وگو و مجالس، آهنگ صدای پیامبر همواره آرام بود چنانچه صدای بال پرندگان نیز شنیده می‌شد. فریاد نمی‌زد و بر اساس آیه لا ترفعو اصواتکم فوق صوت النبی دیگران نیز به آرامی سخن می‌گفتند. علاوه بر وجود فضایی آرام در مجلس سخنان پیامبر آداب سخن به غایت احترام برگزار می‌شد. پیامبر سخن کسی را قطع نمی‌کرد و فقط پس از تمام شدن سخن دیگری سخن می‌گفت و نشان می‌داد که به سخنان مخاطب به دقت گوش داده است.

ایشان در سخن گفتن به یکسان به مخاطبان نگاه می‌کرد. همه طبقات در مجلس پیامبر حضور داشتند و گفته شده است که ایشان از نشستن با فقرا بیشتر خرسند می‌شد. چنانچه معروف است اگر کسی وارد مجلس ایشان می‌شد متوجه نمی‌شد که بر اساس نحوه نشستن پیامبر باید کجا نشسته باشد.

پیامبر رحمت و اصحابش به صورت دایره نشسته و پیامبر به لحاظ مکانی بر بلندی و در جایی متمایز نمی‌نشست. نقل است که اگر سواره بود، نمی‌پذیرفت که شخصی همراه و همگامش پیاده راه رود و از او می‌خواست که بر مرکبش سوار شود و اگر مورد قبول واقع نمی‌شود پیاده می‌شد تا احساس برتری بر دیگری ایجاد نشود.

این رفتار رحیمانه در مقایسه با مسلمانان سلفی که کمر به ترور بسته‌اند عجیب می‌نماید، بی‌تردید تفاوت میان رحمت نبوی و خشونت کنونی برخی از مسلمانان مانند تفاوت میان شب و روز است.

نبی مکرم اسلام اگر یکی از اصحاب را سه روز نمی‌دیدند سراغش را می‌گرفتند. پیامبر می‌فرمودند که برترین اخلاق پیامبران و راستمردان خوشرویی و صمیمیت با دیگران است و او خود الگوی این رفتار بود.

خداوند در قرآن به پیامبر می‌گوید: «اگر تندخو، خشن، عصبانی مزاج، عبوس و سخت دل بودی از گرد تو پراکنده می‌شدند.» اما پیامبر هیچ کدام نبود و بسیاری با خوشرویی ایشان جذب پیام وحی شدند و اصحاب پیامبر تاریخ را دگرگون ساختند. در آیه مذکور می‌توان منطق رحمت پیامبر را یافت؛ منطقی که باید عموم مسلمانان آن را مبنای عمل خویش قرار دهند. خشونت میان پراکندگی جمعیت است.

کشورهای اسلامی و مسلمانان در روابط داخلی و خارجی خویش باید رحمت نبوی را دوباره مد نظر قرار دهند و از توصیه قرآن عمیقا بهره‌مند شوند. هر چه مسلمانان بتوانند با رفتاری دیگرپذیر و خوشروتر با دیگران مناسبات داشته باشند و رفتار خویش را دستمایه عبوس بودن در جامعه اسلامی فراهم نسازند، با رفتار نبوی خواهند توانست در یک دایره الهی به سوی هدایتی جهانی به سوی توحید پیش روند و سلاح‌های خویش را با لبخند و رحمت نبی مکرم اسلام مبادله کنند.
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, 28 صفر,
نظرات ()
در لحظات آخر عمر پیامبر(ص)، فاطمه(س) بسیار گریان بود. پیامبر(ص) او را به نزدیک خود طلبید و 
مطالبی را به او گفت که فاطمه(س) گریه­اش شدت یافت. آنگاه مطلبی را به ایشان گفت که 
حضرت زهرا(س) تبسم کرد.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پیامبر اکرم(ص) پس از بیست و سه سال دعوت و مجاهدت و ابلاغ پیام الهی و پس از فراز و نشیب­های فراوان در راه انجام رسالت بزرگ خویش، سرانجام در روز دوشنبه، بیست و هشتم ماه صفر یازدهم هجرت[۱] پس از چهارده روز بیماری[۲] و کسالت، رحلت فرمودند و در هجرۀ مسکونی خویش در جوار مسجدی که تأسیس کرده بود، به خاک سپرده شد.

آخرین روزهای وفات پیامبر(ص)

پیامبر(ص) شب پیش از بیماری شدیدش در حالی که دست علی(ع) را گرفته بود، همراه جماعتی برای طلب آمرزش به قبرستان بقیع رفت و برای اهل قبور درود فرستاد و برای آنان طلب استغفار طولانی کرد. آنگاه به علی(ع) فرمود: «جبرئیل هر سال یک مرتبه قرآن را بر من عرضه می­کرد؛ ولی امسال دو مرتبه این امر صورت گرفته است و این دلیلی ندارد مگر اینکه اجل من نزدیک باشد.»[۳]

پس به علی(ع) گفت: «اگر من از دنیا رفتم، تو مرا غسل بده.»[۴] در روایت دیگر آمده است که «فرمودند: به هر کسی وعده­ای دادم، باید آن را بگیرد و به هر کسی دِینی دارم، باخبرم سازد.»[۵]

پیامبر(ص) که گویا از حرکات زنندۀ برخی از زوجات و صحابۀ خود و تخلف برخی از یاران ناراحت شده بود، برای پیشگیری از بدعتها، فرمود: «ای مردم، آتش فتنه شعله­ور شده و فتنه­ها مانند پاره­های شب تاریک، رو آورده و شما هیچ دستاویزی علیه من ندارید؛ زیرا من حلال نکردم مگر آنچه قرآن حلال دانسته و حرام نکردم مگر آنچه قرآن حرام داشته است.»[۶]

پیامبر(ص) پس از این هشدار به منزل "ام­سلمه" رفت و دو روز در آنجا ماند و گفتند خدایا تو شاهد باش که من حقایق را ابلاغ کردم.[۷] سپس پیامبر(ص) به منزل رفت و جماعتی به حضور طلبید و گفت: «مگر به شما امر نکردم که با جیش "اسامه" بروید؟ چرا نرفتید؟» ابوبکر گفت: رفتم؛ ولی دوباره برگشتم تا تجدید عهد کنم. عمر گفت: نرفتم؛ چون نمی­توانستم منتظر باشم تا حال شما را از کاروانیان بپرسم.[۸]

رسول خدا(ص) از تخلف آنان سخت ناراحت شد و با همان حال کسالت به مسجد رفت و خطاب به اعتراض کنندگان فرمود: این چه سخنی است که درباره­ی فرماندهی "اسامه" می­شنوم شما پیش از این به فرماندهی پدرش هم طعن می­زدید به خدا سوگند او برای فرماندهی لشکر سزاوار بود و فرزندش اسامه نیز برای این کار شایسته است. رسول خدا در بستر بیماری مرتبا به عیادت کنندگان خود به طور مرتب می­فرمود، سپاه اسامه را حرکت دهید.[۹] پیامبر(ص) فرمود: «نفذ و اجیش اسامه» «وی در اینجا متخلفان از جیش اسامه را لعن کرد.»[۱۰]

سپس پیامبر(ص) بیهوش شد و تمام زنان و کودکان می­گریستند. لحظاتی بعد پیامبر(ص) به هوش آمد و دستور داد که برایش قلم و دواتی بیاورند تا بر ایشان چیزی بنویسند که پس از آن هرگز گمراه نشوید در این میان برخی به دنبال آوردن صحیفه و دوات رفتند. که عمر گفت: بیماری بر پیامبر(ص) چیره گشته است، «ارجع فانه یهجر» برگرد؛ زیرا او هذیان می­گوید. قرآن نزد شماست، کتاب خدا برای شما کافی است.[۱۱] حاضران بعضی با نظر عمر مخالفت کردند و بعضی دیگر جانب او را گرفتند رسول خدا(ص) از اختلاف و سخنان جسارت­آمیز آنان سخت ناراحت شد و فرمود: «برخیزید و از من دور شوید».[۱۲]

وصیت پیامبر(ص) در لحظات پایانی

پیامبر(ص) در حضور جمع، رو به حضرت علی(ع) کرد و به او وصیت کرد و به ایشان فرمود: نزدیک بیا، سپس زره و شمشیر و خاتم و مهرش را به علی(ع) داد و فرمود «برو منزل». پس از لحظاتی بیماری ایشان شدید شد و آنگاه که حالش بهتر شد، علی(ع) را ندید. به زنان خود گفت: «برادرم و صاحبم بیاید» آنان به ابوبکر گفتند و آو آمد و باز پیامبر(ص) جمله را تکرار کرد و این بار به سراغ عمر رفتند و عمر آمد؛ ولی پیامبر(ص) فرمود: «برادرم و صاحبم بیاید» "ام­ سلمه" فرمود: «علی(ع) را می­طلبد، به او بگوئید بیاید».[۱۳] علی(ع) آمد و مدتی با هم به طور خصوصی و در گوشی صحبت کردند. وقتی از علی(ع) پرسیدند، پیامبر(ص) چه گفت؟

در پاسخ فرمود: به من هزار باب علم که از هر بابی هزار باب دیگر منشعب شده بود، آموخت و چیزهایی را به من سفارش کرد که انجام خواهم داد.[۱۴] پیامبر(ص) در همان حال چند مرتبه فرمود: «ما ظن محمد بالله لو لقی الله و هذه عذره عنده»

در روزهای آخر از "بلال" خواست تا مردم را در مسجد حاضر کند، خطبه­یی خواند، بعد از مردم خواست اگر کسی حقی از او به گردن دارد، مطالبه کند. هیچ کس پاسخی نداد تا سه بار پیامبر(ص) تکرار کرد تا اینکه غلامی بنام "عکاشه" برخاست و حقی را از ایشان مطالبه کرد، به قصد انتقام از پیامبر(ص)، شلاقی آماده کردند؛ ولی همین که خواست قصاص کند بر بدن حضرت افتاد و شروع به گریه کرد و ایشان را عفو نمود و پیامبر(ص) فرمود: او رفیق من در بهشت خواهد بود.[۱۵] سپس به علی(ع) دستور داد، آن پولها را که نزد یکی از زنان بود، بگیرد و میان فقرا تقسیم کند.[۱۶]

فاطمه(س) و لحظۀ وداع با پدر

در لحظات آخر عمر پیامبر(ص)، فاطمه(س) بسیار گریان بود. پیامبر(ص) او را به نزدیک خود طلبید و مطالبی را به او گفت: که فاطمه(س) گریه­اش شدت یافت. آنگاه مطلبی را به ایشان گفت: که حضرت زهرا تبسم کرد. ایشان بر پاسخ سؤال دیگران فرمودند که لحظۀ اول پیامبر(ص) فرمودند: «در همین درد می­میرم» و در باب شادی و تبسم­اش فرمودند: تو اولین کس از اهل بیت(ع) من هستی که به من ملحق می­شود» و این بود که من تبسم کردم.[۱۷] در لحظات واپسین عمر پیامبر(ص) سرش در دامان امیرالمؤمنین(ع) قرار داشت.[۱۸]

کفن و دفن پیامبر(ص)

هنگامه فوت پیامبر(ص) خلیفه­ دوم، بنابر عللی در بیرون خانه فریاد می­زد که پیامبر(ص) فوت نکرده و بسان حضرت عیسی(ع) پیش خدای خود رفته، در این میان یک نفر از اصحاب پیامبر(ص) این آیه را خواند: «و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الارسل أفإن مات أو قتل ...»[۱۹]

علی(ع) جسد مطهر پیامبر(ص) را غسل داد و کفن کرد؛ چون پیامبر(ص) سفارش کرده بود که نزدیکترین کس مرا غسل خواهد داد[۲۰] و این شخص جز علی کسی نیست. سپس چهره آن حضرت را گشود در حالی که سیلاب اشک از دیدگانش جاری بود. فرمود: «پدر و مادرم فدایت ای رسول خدا(ص) با رحلت تو رشته نبوت و وحی الهی و اخبار آسمانها قطع گردید... اگر ما را به صبر و شکیبایی امر نمی­کردید، آنقدر گریه می­کردم که سرچشمه اشک را می­خشکانید».[۲۱]

سپس در قبری که توسط "ابوعبیده جراح" و "زید بن سهل" آماده شده بود و در همان حجره­ای که وفات یافته بود، در خانه­ خودش به خاک سپرده شد.[۲۲]

پی نوشت:

[۱] شیخ مفید، الارشاد، بیروت، موسسه اعلمی، ۱۳۹۹ه.ق ص ۹۷. در تاریخ وفات پیامبر اکرم احتمال زیادی بیان شده است و این بنابر قول مشهور علمای شیعه است. و ابن هشام؛ السیرة‌النبویة، مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبدالحفیظ شلبی، بیروت، دارالمعرفة، بی تا، ج۲، ص۶۵۸ و ابن سعد؛ الطبقات‌الکبری، محمد بن صامل السلمی، الطائف، مکتبة‌الصدیق، ۱۴۱۴، الأولی، ج۲، ص ۵۲۱.
[۲] . ابن واضح، تاریخ یعقوبی، نجف، المکتبه الحدریته، ۱۳۸۴ ه.ق، ج ۲، ص ۱۷۸.
[۳] . شیخ مفید، الارشاد، پیشین، ص ۹۷ و ابن سعد، الطبقات، ج ۲، ص ۲۱۴.
[۴] . همان، ج ۲، ص ۲۱۴ .
[۵] . همان، ج ۲، ص ۲۱۴ .
[۶] ـ ابن هشام، السیرة النبویة، پیشین، ج ۲، ص ۶۵۴ و ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین، ج ۲، ص ۲۱۶.
[۷] ـ شیخ مفید، الارشاد، پیشین، ص ۹۷.
[۸] ـ ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین، ج ۲، ص ۳۳۴، صحیح مسلم، ج ۲، ص ۳۲۵.
[۹] . ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین، ج ۲، ص ۱۹۰.
[۱۰] ـ الشهرستانی، عبدالکریم؛ ملل و نحل، ترجمه و تصحیح سید محمد رضا جلالینائینی، چاپ سوم، ۱۳۶۰، ج ۱، ص ۲۳ و طبری، محمد بن ‌جریر؛ تاریخ‌الأمم ‌و الملوک، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، اساطیر، چاپ اول، ۱۳۵۲، ج ۳، ص ۴۲۹.
[۱۱] . ابن حبل، احمد؛ مسند احمد، دارصار، بیروت، ج۱، ص ۳۵۵.
[۱۲] . ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین، ج ۲، ص ۲۴۴.
[۱۳] ـ طبری، محمدبن‌جریر، پیشین، ج ۲، ص ۴۳۹.
[۱۴] ـ شیخ مفید، الارشاد، پیشین، ص ۹۹.
[۱۵] .التذکرة الحمدونیه، تصحیح احسان عباس، ج ۹، صص ۱۵۳و ۱۵۴.
[۱۶] ـ ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین، ج ۲، ص ۲۳۸.
[۱۷] ـ همان، ص ۲۴۷.
[۱۸] ـ ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین،ج ۲، ص ۲۳۶ و نهج البلاغه صبحی صالح، خطبۀ ۱۹۷.
[۱۹] . ابن هشام، السیرة النبویة، پیشین، ج ۲، ص۶۵۶.
[۲۰] . ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین،ج ۲، ص ۵۷.
[۲۱] . نهج البلاغه صبحی صالح، خطبۀ ۲۳، ص ۳۵۵.
[۲۲] . ابن سعد، الطبقات الکبری، پیشین، ج ۲، ص ۲۸۱
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, 28 صفر,
نظرات ()
با مرگ تو رشته ‏اى پاره شد كه در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و 
اخبار آسمانى بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلى دهنده ست ‏یعنى پس از مصیبت تو دیگر 
مرگ ها اهمیتى ندارد . و از طرفى این یك مصیبت همگانى است كه عموم مردم به خاطر تو عزادارند .


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، رحلت پیامبر اكرم (ص) براى حكومت اسلامى و امت اسلام حادثه‏ اى سخت و جانسوز بود . چنانكه امیرالمؤمنین(ع) مى ‏فرماید:

« بابی انت و امی یا رسول الله (ص) لقد انقطع بموتك ما لم ‏ینقطع بموت غیرك من النبوة والانباء و اخبارالسماء . خصصت ‏حتى صرت مسلیا عمن سواك و عممت ‏حتى صار الناس فیك سواء و لولا انك امرت بالصبر و نهیت عن الجزع، لانفدنا علیك ماءالشؤون . و لكان الداء مماطلا و الكمد محالفا و قلالك . . . (1) ؛

پدر و مادرم فدایت اى پیامبر خدا، با مرگ تو رشته ‏اى پاره شد كه در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانى بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلى دهنده ست ‏یعنى پس از مصیبت تو دیگر مرگ ها اهمیتى ندارد . و از طرفى این یك مصیبت همگانى است كه عموم مردم به خاطر تو عزادارند . اگر نبود كه امر به صبر و شكیبایى فرموده ‏اى و از بی‏تابى نهى نموده ‏اى آنقدر گریه مى ‏كردم كه اشك هایم تمام شود . و این درد جانكاه همیشه در من مى ‏ماند و حزن و اندوهم دائمى مى‏ شد. كه همه اینها در مصیبت تو كم و ناچیز است.»

سختى مصیبت رحلت پیامبر به قدرى بود كه امام على مى ‏فرماید: « فضجت الدار الافنیة(2)؛ گویا در و دیوار خانه فریاد مى ‏زد.»

پیامدهاى رحلت از زبان مبارک حضرت زهرا (س)

در این مقال بنابر آن است كه پیامدهاى رحلت پیامبر اكرم (ص) از نگاه تنها یادگارش، حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان شود. او كه بضعة الرسول است (9) و به تعبیر امام على (ع) بقیة النبوة (10) است و به اعتراف دیگران، خیرة النساء و ابنة خیر الانبیاء، صادقة فی قولك، سابقة فی وفور عقلك است.

او كه هم مردمان مكه و مدینه را دیده و هم شاهد حیات پیامبر اكرم (ص) بوده و هم در كنار پیامبر و حضرت امیر(ع) حوادث ریز و درشت عصر نبوت و روزهاى بعد از رحلت و حوادث تلخ و دردناك آن ایام كوتاه را به دقت زیر نظر داشته است . آرى او مى ‏تواند پیامدهاى تاسف بار رحلت پیامبر را خوب بیان كند . در اینجا به مواردى از آنها مى ‏پردازیم:

آن حضرت در خطبه فدكیه (14) و خطبه‏اى كه بعدا در جمع زنان مدینه كه به عیادت ایشان آمده بودند (15) ایراد فرموده‏اند، پیامدهاى رحلت پیامبر را بیان مى ‏كنند از جمله آنها عبارتند از:

1. ایجاد ضعف و سستى در میان مردم .
استومع وهنه « یا وهیه.‏» (16)
حضرت در خطبه ‏اى كه در حضور زنان مدینه كه به عیادت ایشان آمده بودند نیز این امر را تذكر دادند و با تاسف فرمودند:
« فقبحا لفلول الحد واللعب بعد الجد و قرع الصفاة (17) ؛ چه زشت است ‏سستى و بازیچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و كوشش .»

2. تفرقه و اختلاف به وجود آمد .
«استنهر فتقه وانفتق رتقه (18) ؛ تشتت و پراكندگى گسترش یافت . و وحدت و همدلى از هم گسست.»
استنهر از نهر به معناى وسعت و زیادى است، فتق به معناى جدایى و پاره پاره شدن است. انفتق از انفتاق یعنى شكافتن و رتق هم به معناى همبستگى و اتحاد است .
در قرآن كریم نیز آمده است كه: «ان السموات والارض كانتا رتقا ففتقناهما (19) ؛ (آیا كافران ندیدند) كه آسمان ها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یكدیگر باز كردیم .»

3. امید و آرزوهاى مسلمانان به ناامیدى تبدیل شد.
آنان كه به پیامبر اكرم (ص) و احكام عالیه اسلام ناب حضرتش دلخوش كرده بودند از نعمت دین الهى و حكومت اسلامى بهره ‏مند گشته بودند. اكنون با دیدن حوادث بعد از آن حضرت مایوس شده و امیدشان به یاس مبدل گشت .
« واكدت الامال‏.» (20)

4 . به حریم پیامبر بى ‏حرمتى شد .
« اضیع الحریم و ازیلت الحرمة عند مماته (21)؛ هنوز جسد مبارك پیامبر بر زمین است. در اجتماع سقیفه (22) بدون نظرخواهى از خاندان پیامبر به تعیین جانشین براى آن حضرت مى‏پردازند. و حق اهل بیت‏ حضرتش را ضایع مى‏ كنند .
چنانكه حضرت على(ع) مى ‏فرماید:" فوالله ما كان یلقى فى روعى، ولا یخطر ببالى ان العرب تزعج هذا الامر من بعده (ص) عن اهل بیته ولا انهم منحوه عنی من بعده" (23) ؛ به خدا سوگند نه در فكرم مى‏گذشت و نه در خاطرم مى ‏آمد كه عرب خلافت را پس از رسول خدا از اهل بیت او بگرداند. یا مرا پس از وى از عهده دار شدن حكومت‏ باز دارند.»
و حتى در لحظات واپسین عمر حضرت و هنگام رحلت ایشان، هنگامى كه قلم و لوحى طلب فرمودند به آن حضرت بى‏ حرمتى كردند و نداى " فانه یهجر" سر دادند. (24)
و مدتى هم از رحلت ‏حضرت نگذشت كه به در خانه تنها یادگارش آمدند و چه بى ‏حرمتی ها كه نكردند. چنانكه حضرت زهرا فرمود: یا ابتاه یا رسول الله هكذا كان یفعل بحبیبتك وابنتك ... . (25)
یا ابتاه یا رسول الله ماذا لقینا بعدك من ابن الخطاب وابن ابى قحافة (26) ؛ بابا اى رسول خدا پس از تو از دست زاده خطاب و زاده ابى قحافه چه بر سر ما آمد. (27) 
5 . خط نفاق و دورویى آشكار شد .
« ظهر فیكم حسكة النفاق.‏» (28)
حضرت در جاى دیگرى از همین خطبه، با كنایه زیبایى به این نفاق افكنى پرداخته است و فرموده است:
« تشربون حسوا فى ارتغاء و تمشون لاهله و ولده فى الخمر والضراء و نصبر منكم على مثل حز المدى، و وخز السنان فى الحبشاء (29) ؛ شیر را اندك اندك با آب ممزوج نمودید و به بهانه این كه آب مى‏نوشید، شیر را خوردید. كنایه از نفاق است كه تظاهر به عملى مى ‏شود كه در واقع خلاف آن است (30) و براى نابودى اهل بیت او در پشت تپه‏ ها و درختان كمین كردید . و ما بر این رفتار شما كه مانند بریدن كارد و فرو بردن نیزه در شكم، دردآور و كشنده است صبر مى ‏كنیم .»

6 . دین و معنویت كم رنگ شد .
« و سمل جلباب الدین.‏» (31)
«جلباب‏» چادر یا عبایى كه بدن انسان را مى‏پوشاند، حضرت زهرا (س) تعبیر به جلباب دین فرموده . چون دین نیز تمام زوایاى زندگى فردى و اجتماعى انسان را در بر مى ‏گیرد، همانگونه كه چادر و عباء تمام بدن انسان را در بر مى ‏گیرد. (32)
و در عبارتى دیگر فرموده‏اند: «... اطفاء انوار الدین الجلى و اهمال سنن النبى الصفى (33) ؛ به خاموش كردن انوار درخشان دین و بى ‏اهمیت كردن و مهمل گذاردن سنت‏هاى پیامبر برگزیده خدا همت گماردید.»

7 . مردم دچار بى‏تفاوتى شدند .
حضرت خطاب به انصار كه با جان و مال پیامبر را كمك كرده بودند چنین فرمودند:
« یا معاشر الفتیة و اعضاء الملة، و حضنة الاسلام ما هذه الغمیزة فی حقی و السنة عن ظلامتى (34) ؛ اى گروه جوانمرد، اى بازوان ملت و یاوران اسلام، این غفلت و سستى و ضعف شما در حق من و تغافل و بى‏تفاوتى و خواب آلودگى درمورد دادخواهى من، چیست؟»

8 . مردم پیمان شكنى كردند .
فرمودند:« فانى حرتم بعد البیان و اسررتم بعد الاعلان و نكصتم بعد الاقدام (35) ؛ پس چرا بعد از بیان حق حیران و سرگردانید، و بعد از آشكار كردن عقیده پنهان كارى مى ‏كنید و بعد از آن پیشگامى و روى آوردن به عقب برگشته پشت نموده‏اید.»
حضرت زهرا سلام الله علیها، در این فراز به حادثه غدیر اشاره مى ‏كند كه پیامبر اكرم (ص) آن را براى مردم بیان فرمود و به آنها اعلام كرد و آنان نیز با على (ع) بیعت كردند . اما اكنون بیعت‏ خود را شكستند .

9 . مردم دچار وسوسه‏ هاى شیطانى شدند .
« تستجیبون لهتاف الشیطان الغوى (36) ؛ به شیطان گمراه كننده پاسخ مثبت دادید.»
و در جاى دیگر از خطبه فرموده ‏اند:« اطلع الشیطان راسه من مغزره هاتفا بكم فالفاكم لدعوته مستجیبین (37) ؛ شیطان سر خود را از مخفی گاه به در آورد. شما را فراخواند، دید كه پاسخگوى دعوت باطل او هستید... .»
«مغزر» یعنى مخفى گاه . در اینجا شیطان به سنگ پشت و خارپشت تشبیه شده است. چون آن هم وقتى دشمن را مى ‏بیند، سرش را در لاك خود فرو مى‏ برد. اما وقتى كه محیط را بدون خطر احساس كرد، سر خود را بیرون مى ‏آورد. شیطان نیز تا وقتى كه پیامبراكرم (ص) زنده بودند، سرش را در لاك خود فرو برده بود و جرات نمى ‏كرد خود را نشان دهد . ولى بعد از آن سرش را بیرون آورد و به تحریك مردم پرداخت. (38)

10. شتاب در شنیدن حرف هاى بیهوده و بى ‏اساس .
« معاشرالناس المسرعة الى قیل الباطل المغضیة على الفعل القبیح الخاسر (39) ؛ اى گروه مردم كه به سوى شنیدن حرف هاى بیهوده شتاب مى‏كنید، و كردار زشت زیانبار را نادیده مى ‏گیرید.»

11. نطفه مظاهر فساد روئیدن گرفت .
در پایان خطبه عیادت خطاب به زنان مهاجر و انصار فرمود:
« اما لعمری لقد لقحت فنظرة ریثما تنتج ثم احتلبوا مل‏ء القعب دما عبیطا و ذعافا مبیدا(40) ؛ به جان خودم سوگند نطفه فساد بسته شد، باید انتظار كشید تا كى مرض فساد پیكر جامعه اسلامى را از پاى درآورد كه پس از این از پستان شتر به جاى شیر خون بدوشید و زهرى كه به سرعت هلاك كننده است .

12. فرصت طلبان به سر كار آمدند .
حضرت سلام الله علیها در فرازهایى از خطبه فدكیه به گروه هاى فرصت طلب كه منتظر بودند تا بعد از رحلت پیامبر از موقعیت ‏بهره برند پرداخته است . و ویژگى ‏هاى آنها را نیز بیان فرموده است .

پى ‏نوشت‏ها:

1 . نهج البلاغه (صبحى صالح) خطبه ‏235 .
2. همان، خ 197 .
3 . همان، خ‏192، بندهاى 98 - 102 .
4 . همان، نامه ‏9 .
5 . همان، نامه‏ 36 .
6 . نهج الحیاة فرهنگ سخنان فاطمه علیهاالسلام، 138، حدیث 59 .
7 . حجرات (49) آیه‏14 .
8 . نهج البلاغه، نامه ‏62 .
9 . بحارالانوار، ج‏43، ص‏23، حدیث‏17 .
10 . الاحتجاج، (اسوه) ج‏1، ص‏282 .
14 . این خطبه در منابع متعددى آمده است . از جمله: الاحتجاج طبرسى (چاپ اسوه) ج‏1، شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید معتزلى، ج‏16، ص‏211 به بعد . و در كتاب هاى مستقلى نیز ترجمه و شرح آن نوشته شده است از جمله: درس هایى از خطبه حضرت زهرا، حسینعلى منتظرى . شرح خطبه حضرت زهرا در دو جلد . عزالدین حسینى زنجانى، قطره‏اى از دریا . على ربانى گلپایگانى .
15 . ر . ك به الاحتجاج، ج‏1، بحارالانوار، ج‏43، ص‏158 به بعد .
16 . الاحتجاج، ج‏1، ص‏270 .
17 . همان، ص‏287 .
18 . همان، ص‏270 .
19 . انبیاء، 30 .

20 . الاحتجاج، ج‏1، ص‏270 .
21 . همان .
22 . درباره سقیفه از جمله ر . ك به شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج‏2، ص‏20 - 60 و ج‏6، صص 5 - 50 .
23 . نهج البلاغه، نامه‏62 .
24 . الارشاد شیخ مفید، ترجمه آقاى رسولى محلاتى چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ج‏1، ص‏250 .
25 . نهج الحیاة فرهنگ سخنان فاطمه سلام الله علیها، 147 .
26 . همان، 250 .
27 . امام على، عبدالفتاح عبدالمقصود، (ترجمه به فارسى) ج‏1، ص‏328 .
28 . الاحتجاج، ج‏1، صص‏263 و 264 .
29 . همان، 266 .
30 . ر . ك به قطره‏اى از دریا، شرح خطبه حضرت زهرا، 126 .
31 . الاحتجاج، ج‏1، ص‏264 .
32 . درس هایى از خطبه حضرت زهرا، ص 118 .
33 . الاحتجاج، ج‏1، ص‏266 .
34 . همان، 269 .
35 . همان، 272 .
36 . همان 266 .
37 . همان 264 .
38 . درس هایى از خطبه حضرت زهرا، ص120 .
39 . الاحتجاج، ج‏1، ص‏278 .
40 . همان، ص 290 .
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, 28 صفر,
نظرات ()
ایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، 
تصاویری از حضور رهبر انقلاب اسلامی را در حرم مطهر رضوی منتشر كرد. 
این تصاویر مربوط به مراسم غبارروبی مضجع مطهر امام رضا علیه‌السلام در تاریخ
بیست و سوم شهریورماه سال ۱۳۹۰ است.


برای دیدن تصاویر بر روی عکس بالا کلیک کنید.
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: مقالات, تصاویر,
نظرات ()
رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت زائران ایرانی در 
عتبات عالیات در کمیسیون متبوعش خبر داد.



به گزارش «پایگاه اختصاصی امام حسین علیه السلام»، امیر خجسته نماینده مردم همدان و 
رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی درخصوص جلسه این کمیسیون اظهار داشت: 
در این جلسه، وضعیت زائران ایرانی در عتبات عالیات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
حضور گسترده و غرور‌آفرین شیعیان جهان در اربعین حسینی و عزیمت هموطنانمان به عتبات عالیات، 
نیازمند نظم‌ دهی و برنامه‌ریزی دقیق و منظم است.
رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس در ادامه عشق جهان به حسین علیه السلام را محدود به 
شیعیان ندانست و گفت: عشق به حسین علیه السلام عشقی جهانی و محدود به منطقه خاصی 
نیست و به نظر می‌رسد که ما در این باره نباید با سهل‌انگاری عبور کنیم. وی توجه به رفاه و 
امنیت زائران در عتبات عالیات را نکته بسیار مهمی در سیاست خارجی دانست و تصریح کرد: 
این حضور افتخارآفرین نیازمند تأمین رفاه و امنیت برای عزیزان زائر است که لازم است 
دستگاه‌های متولی امر از قبیل وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت در این زمینه دقت و 
همت جدی به خرج دهند.
خجسته تصریح کرد: بر اساس گزارشی که توسط آقای زاکانی از سفر به شهرهای مقدس 
نجف و کربلا ارائه شد، مقرر گردید تا گزارشی در این باره تهیه و عملکرد دستگاه‌های متولی در 
اعزام زائران بررسی شود. در بخشی از جلسه امروز کمیسیون شوراها، علیرضا زاکانی عضو 
کمیسیون و نماینده تهران گزارشی از سفر چند روز اخیر خود به عتبات عالیات را به اطلاع 
اعضای کمیسیون رساند و از مهمان‌نوازی و خدمات گسترده مردم عراق به زائران ایرانی تقدیر و تشکر کرد. 
نوشته شده در چهارشنبه 11 دی 1392 توسط حبیب الله نعیمی
موضوعات: تصاویر, مقالات, کربلا,
نظرات ()
صفحات دیگر
كل صفحات 3 |  1, 2, 3,
آخرین مطالب ارسالی
آمار و امكانات
  • آخرین بروزرسانی :
  • تعداد كل مطالب :
  • تعداد کل نویسندگان :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید کل :
  • آخرین بازید از وبلاگ :
آمار و امكانات
این صفحه را به اشتراک بگذارید
RSS
ساعت فلش مذهبی تاریخ روز
دعای فرج
روزشمار محرم عاشورا
دعای عظم البلا دانشنامه عاشورا
زیارت عاشورا آیه قرآن تصادفی مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی آیه قرآن پخش زنده حرم

مهدی بیا

پیج رنک گوگل
Up Page
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic